Isnin, 22 September 2008

Warkah Yang Tercicir Untuk Pemimpin

i

Kalut dan gundah kerana ISA. Seorang menteri tanpa kawasan Parlimen letak jawatan. Alasannya bercanggah prinsip perjuangan. Semingguan bertelagah sama ada untuk mansuh atau kekalkan ISA. Hujah dan fakta disogok. Dari rakyat marhaen hingga kepada cendiakawan menumpang idea. Namun hingga ke hari ini masih berterusan tanpa hujung pangkal. Bagi rakyat biasa di desa, Bagi petani di ladang dan sawah, bagi peneroka di pedalaman negara, bagi nelayan di kuala-kuala, ISA sebenarnya tidak membawa erti apa-apa. Hari Raya lebih bermakna. Baju anak. Kuih dan juadah lebih bererti. Jumlah ketupat dan lemang menjadi isu. ISA tiada dalam kamus kehidupan mereka.

Mangsa ISA menjadi penentang nombor satu. Keluarga mangsa. Rakan taulan mangsa. Peguam yang arif tentang hukum adil dan tidak. Kumpulan hak asasi manusia juga tumpang bercakap. Ahli potitik tumpang semangkuk. Namun rakyat biasa tidak tertarik dan tidak tersogok untuk bercakap tentang ISA. Malah tidak pernah tahu apa dianya ISA. Demikianlah sudut pandangan yang berbeda hingga kita akhirnya terbawa-bawa untuk alpa akan janji pilihanraya. Sama ada pemerintah atau pembangkang sejak selesai pilihan raya hingga kini apakah agaknya fokus mereka? Hanya politik semata-mata. Adilkah????

Isu ISA jika dianggap penting, uruslah untuk pindaan. Pembangkang ada kekuatan kerana jumlah perwakilannya telah ditambah oleh rakyat. Banyak. Bukan asyik riuh rendah untuk tukar kerajaan. Bincang isu ini dalam Parlimen. Bawa usul. Jangan perbodohkan rakyat dengan helah dan alasan. Hampir separuh tahun bertelagah. Kesudahannya di mana???? Rakyat semakin bercempera. Para pemimpin kerajaan dan bukan kerajaan asyik adakan perhimpunan sana sini dengan duit amanah rakyat. Tuntut elaun lawatan ke kawasan tetapi yang dibuat hanya api-apikan emosi. Hilangkan harmoni. Rosak perpaduan. Celarukan masyarakat. Tegangkan perkauman. Elok hentikan.

ii

Isu Yang Bersarang.

Teresa Kok dan para pemimpin DAP dan bekas-bekas pemimpinnya janganlah sering jolok sarang tebuan. Sekali dijolok, tebuan biasanya berusaha memperbaiki sarangnya. Tetapi kalau seringkali ditojak dia akan menyerang. Untungnya tiada. Sakitnya berpanjangan. Untuk merawatnya pula akan memerlukan kos rawatan yang terlalu mahal dan belum tentu sembuh.

Sejak awal kemerdekaan 1957, azan dan tulisan Jawi telah kedengaran serta tertulis. Di mana-mana dan di serata ceruk tanah air. Azan didengari dan tulisan Jawi dikenali tanpa apa-apa isu. Tanpa apa-apa masalah. Dakwaan untuk mengatakan ia tidak difahami adalah alasan. Apakah tulisan Cina dan Tamil yang ingin diperkenalkan sebagai galang ganti itu berupaya difahami oleh semua rakyat Malaysia? Ingatlah, bukan semua yang kelihatan hitam itu adalah arang. Yang merah bukan hanya saga. Tetapi yang putih itu tetap terletak di hati.

iii

ISA, Azan, Jawi, Polis dan Makanan


Teresa Kok ditahan dibawah ISA kerana isu Azan dan mempertikaikan tulisan Jawi. Rakyat marah. Bukan orang Melayu Islam sahaja yang marah tetapi yang bukan Melayu pun turut marah. Perkara yang tidak perlu dijadikan isu. Di Kelantan dan di Kedah rata-rata rakyat bukan Melayu marahkan Teresa Kok. Di Alor Star, azan dari Masjid Zahir telah berkumandang sejak sebelum merdeka. Semua peniaga dan penduduk di Pekan China, di Tanjong Chali, di Taman Tean Peng, di Seberang Nyonya, di Jalan Putera, di Jalan Langgar dan keseluruhan bandar raya itu mendengarnya hampir setiap hari dan setiap waktu solat namun tiada pun apa-apa bantahan.

Mengapa dahulu diterima tetapi sekarang tidak? Adakah kerana DAP diberi kelebihan kerusi pada PRU 12 yang lalu maka Teresa Kok dan orang-orangnya kian berani dan melupai sejarah serta tradisi yang membudayai negara kita. Bagaimana kelak, kalau tarian singa dan tarian naga juga dibantah? Ingat, lorong mesti betul! Patuhilah tanda isyarat. Laju bertempat. Parking pun berbayar. Lebih had laju disaman. Itulah sebabnya ISA diguna pakai seketika kepada YB, hanya untuk diberitahu jangan lajak dari laju.

Polis adalah agensi penguatkuasa yang tidak popular. Sering dikritik dengan keras. Payah untuk memperolehi ucap terima kasih. Rakyat yang ditahan kerana disyaki bersalah biasa memandang serong kepada pihak polis. Polis dimaki hamun. Tanpa terima kasih diterima tetapi disulami lagi dengan herdik dan maki. Itulah rakyat yang gagal dididik sempurna hingga gagal menjadi modal insan mulia. Tugas penguatkuasa perlu dilaksanakan kerana itu adalah amanah kerajaan dan rakyat tetapi ketika melaksanakan penguatkuasaan undang-undang yang digubal dan dilulus oleh para ahli parlimen, polis seringkali dihina. Yang menghina adalah kalangan anggota Parlimen. Patutkah? Untuk anggota polis, berkhidmatlah untuk negara biarpun tanpa terima kasih.

Kes Teresa Kok ketika ditahan polis mendakwa makanan yang diterima seperti makanan anjing. Hina sangat. Polis akan disiasat. Demikianlah nasib penjawat jawatan polis. Tetapi mana-mana tahanan yang memasuki lokap akan menerima menu yang hampir serupa. Adil. CumaTeresa Kok yang berjawatan YB sahaja merasai bahawa makanan rakyat desa seperti disajikan kepadanya itu dianggapnya sebagai makanan untuk anjing. Hebatnya sajian makanan harian Teresa Kok ketika di mahligainya. Itulah tafsiran rakyat biasa. Masakan sama hidup di pondok usang dengan hidup di mahligai beratap genting di tengah kota.

Terima kasih polis Malaysia. Saya tetap berterima kasih biarpun acapkali disaman.

Tiada ulasan: