Khamis, 4 September 2008

Intan Di Langit Hong Kong

Nikmat udara senja di Bandar Raya HongKong

Terbang lagi. Intan, satu-satunya puteriku terbang ke University of Hong Kong. Dalam bimbang saya mahu tidak mahu terpaksa rela melepaskan dia pergi sendirian. Ruang untuk menimba ilmu dan pengalaman semasa muda tidak datang percuma. Rebutlah. Pastinya suatu ketika akan tiba bila mana ilmu dan pengalaman itu akan tercerna pemikiran berguna untuk disumbangkan kembali kepada agama, bangsa dan nusa.

Intan sangat beruntung kerana menjadi rakyat Malaysia yang merdeka. Lebih beruntung kerana menjadi warganegara kepada sebuah negara yang sedang pesat membangun. Peluang sebegini jarang-jarang diperolehi generasi muda ketika di era awal kemerdekaan. Namun jangan lupa diri, kelak segala hutang budi itu perlu dibayar kepada bangsa dan negara.

Belajarlah menghargai nilai budi bangsa dan negara, kelak bakti dan jasa itu akan menjadi amal jariah di sisi Allah disamping mengutip rezeki yang dianugerahi-Nya. Menjadi perantau adalah menjadi pedagang yang menjaja harta negara yang amat mahal dan hanya jati diri, patriotik, berbudi dan beretika sahajalah yang menjadi sisipan budaya bangsa yang dinilai dan dihargai.

Tiada ulasan: