Isnin, 1 September 2008

Ramadan

Terbenamnya matahari untuk ulangan Hari Kemerdekaan Malaysia maka disusuli sekali lagi dengan Ramadan 1429. Alhamdulillah kerana kita dianugerahi sekali lagi nikmat Ramadan, bulan penuh ibadah. Ruang dan kesempatan sebegini hanya mungkin untuk sekali ini dan jika tiada lagi maka tiadalah selamanya.

Menghitung amalan, menghitung dosa, mengukur kualiti ibadah, mencari harga diri di sisi Allah maka akan mengalir airmata. Seperti tidak kelihatan sama sekali diri kita di celah-celah jutaan para solihin. Untuk melegakan ketakutan diri ini maka proses menghitung dan menganalisis perjalanan hidup yang kita heret dalam nikmat yang dianugerahi ini adalah proses rutin di bulan Ramadan kerana di bulan-bulan yang lainnya kita sering dilekai oleh keduniaan yang sering menghasut dan dengan syaitan yang bebas merdeka.

Ramadan mendidik kita untuk insaf akan nikmat ibadah. Untuk insaf akan nikmat makan. Untuk insaf nikmat tidur. Untuk insaf nikmat sihat. Untuk insaf nikmat ilmu. Untuk insaf nikmat rezeki. Untuk insaf dosa dan pahala. dan untuk insaf perjalanan hidup yang masih dihulurkan-Nya. Menyedut nafas pada Ramadan ini belum tentu kita akan bernafas lagi pada Ramadan akan datang.

Sepanjang tulisan saya dalam blog ini tentu ada silap salah. Pasti. Pasti ada yang tersinggung. Ada yang tersindir. Ada yang terguris. Terkilan. Kesal. Marah. Sedih. Pilu. Dan terluka. Pada awalan Ramadan ini maafkan saya. Saya manusia biasa yang pastinya diserkupi kekurangan dan dikelilingi sifat-sifat jelik sehinggalah tersadai di pangkal Ramadan ini untuk tersedar dan insaf. Angkuh, riak, lupa, ego, bangga, simbong, dan entah apa-apa lagi itu seringkali menghasuti diri untuk lupa dan leka kepada keagungan Maha Pencipta. Itulah yang hadir diawalan Ramadhan ini. Terima kasih. Allah Maha Besar. Ku mohon petunjuk untuk tidak dilalaikan ketika menitip perjalanan hidup di penghujung usia yang masih lagi Engkau anugerahi ini. Terimalah ibadahku dan ampunilah dosa-dosaku. AMIN..

Tiada ulasan: