Selasa, 9 September 2008

Koro & Bacul

Jom kita fokuskan kepada contoh Melayu Koro dan Bacul. Mari kita baca kenyataan akhbar Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dalam Berita Minggu, Ahad , 7 September 2008 halaman 3, bertajuk 'Beri peluang Ahmad jawab'.

Petikan kenyataan Nazri Aziz berkaitan 'Isu Pendatang':

Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz pula berkata, Ahmad silap membuat kenyataan seperti itu dan 13 UMNO bahagian Pulau Pinang juga membuat kesilapan dalam menyokong pendirian Ahmad tidak memohon maaf."

Dia (Ahmad) bukan guru sejarah untuk bercakap mengenai sejarah, kenyataan sedemikian tidak perlu. Tindakannya itu merugikan Umno dan sebagai ahli politik... dia patut minta maaf," katanya ketika dihubungi.
Katanya, pendirian 13 Umno bahagian juga bertentangan dengan apa yang diarah oleh Presiden parti, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya, Datuk Seri Najib Razak".

Itulah Nazri Aziz anak Melayu yang sombong bongkak yang dilantik menjadi pemimpin mewakili orang melayu. Dia juga jurucakap Umno yang menyula dengan pelbagai andaian kotor terhadap Tun Dr Mahathir secara biadap. Inilah anak Melayu yang lupa diri apabila berkuasa. Saya jangka dia akan kalah dalam pertandingan MT Umno atau apa-apa jawatan yang ditandinginya kelak. Nazri bermimpi sedangkan orang lain telah lama mandi bunga.

Mengulas kenyataan Nazri Aziz itu amatlah mudah. Inilah pemimpin yang tidak dikehendaki oleh ahli-ahli Umno di peringkat akar umbi. Koro dan Bacul. Sebab itu kata Datuk Johan Jaafar bahawa 'kita bukan lagi mengalah tetapi menyerah kalah'.

Benarkah 13 Bahagian Umno di Pulau Pinang membuat kesilapan kerana enggan 'mohon maaf' sepertimana yang didakwa oleh Nazri Aziz? Atau adakah Nazri Aziz yang terkantoi-kantoi diulit mimpi menjadi Kitul Moden. Nazri tetap mewakili Melayu Koro dan Bacul ketika negarabangsanya mengharap ada anak jantan di kalangan pemimpin Melayu menjadi seperti Datuk Ahmad Ismail.

Mungkin benar Datuk Ahmad bukan guru sejarah. Memanglah, kerana dia adalah ahli politik. Tetapi... Apakah seorang ahli politik tidak perlu mengetahui sejarah perjuangan bangsa dan fakta sejarah tanah airnya? Itulah Nazri Aziz. Dia Koro dan Bacul kerana dia buta sejarah. Dia patut sedar bahawa sejarah perjuangan bangsa dan sejarah tanah air sendiri 'mesti' dikuasai untuk jadi wira dan pemimpin bangsa yang bermaruah. Ilmu sejarah boleh dikongsi oleh sesiapa pun dan diperdebatkan oleh sesiapa sahaja. Nampaknya Pak Lah gagal menjadikan jemaah menterinya sebagai 'Modal Insan' yang boleh diteladani. Umno pada era DS Abdullah Ahmad Badawi adalah Koro. Nazri Aziz Koro. Jom kita berbuka dengan 'Roti Canai Pak Lah'.

Tiada ulasan: