Ahad, 30 November 2008

Tikam Curi

Dr. Chua Soi Lek, Timbalan Presiden MCA bagai kayuh perahu menongkah arus. Setelah kecewa dengan nakhodanya, Datuk Seri Ong Tee Keat, dia mencari haluan songsang untuk meraih sokongan. Dengan berlagak sebagai wira kaum Cina ala pembangkang, pada anggapannya, dia akan berupaya memperolehi sokongan untuk bersilat dengan presidennya. Dia lupa bahawa calar dan parut, arang dan najis yang terpalit di muka MCA masih segar bugar dalam ingatan rakyat.

Cita-cita Soi Lek cuma untuk kembali ke jawatan kabinet. Hal ini dicantas oleh Ong Tee Keat kerana ingin membasuh MCA dari dicemari pemimpin yang dipertikaikan nilai-nilai moral oleh rakyat. Masyarakat Cina mungkin dapat menerima perbuatan Soi Lek namun di sisi masyarakat Melayu Islam ia adalah tingkah laku yang jijik dan tidak dihormati. Maka Soi Lek disisihkan dari pelbagai jawatan penting dalam MCA.

Kemuncak kekecewaan Chua Soi Lek ialah apabila dia mempersoalkan tentang Ketuanan Melayu hanya berdasarkan alasan 'tiada tuan dan tiada hamba'. Demikian sekali buta kayu bekas seorang menteri yang mewarisi parti MCA. Wujud masyarakat pendatang di Tanah Melayu adalah tindakan penjajah Inggeris yang ingin melaksanakan dasar 'pecah-pecah kemudian perintah'. Jadi, selari dengan perkembangan industri getah dan bijih, Inggeris mula membawa masuk kaum Cina dan India ke Tanah Melayu. Dasar perdagangan Inggeris ialah untuk mencuri sebanyak mungkin kekayaan untuk dibawa pulang ke England tanpa disoroti kejahatannya itu oleh orang Melayu. Soi Lek harus sedar bahawa dia adalah generasi ke-4 atau ke-5 wujud di Malaysia. Sebelum itu Tanah Melayu adalah hak mutlak bangsa Melayu. Oleh kerana orang Melayu sudah menduduki negara ini lama sebelum kedatangan 'pendatang izin' maka ia dikategorikan sebagai 'Ketuanan Melayu'. Paling mudah disebut ialah orang Melayu menduduki Tanah Melayu ketika Tanah Melayu masih tidak bertuan.

Untuk mengajar sejarah dan Ketuanan Melayu ini kepada bukan Melayu maka orang Melayu sepatutnya hanya ada satu parti sahaja. Meskipun ia sukar tetapi tidak mustahil untuk disepakati. Akhirnya kita patut tidak lagi berkongsi kepartian jika sahabat sering menikam curi seperti Chua Soi Lek.

Tiada ulasan: