Sabtu, 22 November 2008

Melayu Layu Di Pulau Pinang

Lim Guan Eng sebagai penjenayah politik kepada umat Melayu Malaysia. Guan Eng adalah perogol Perlembagaan Negara. Guan Eng lebih kecinaan daripada Cina. Meskipun NGO Melayu telah membuat bantahan terhadap mempelbagaikan tulisan pada papan tanda, namun Lim Guan Eng tetap laksanakan. Inilah episod percubaan kerajaan pimpinan DAP untuk menguji kekoroan Melayu. Segala telahan yang menjadi igauan ngeri telah direalitikan. Inilah hakikat reformasi yang diperjuangkan oleh DAP. Pemilih Melayu yang mengundi DAP, PKR dan PAS telah memasuki fasa 'menang sorak kampung tergadai'.

Mana suara PAS dan suara PKR dalam Pakatan Rakyat? Mana pejuang yang menjadi wakil rakyat Melayu dalam parti tersebut? Semuanya menjadi rela. Setuju. Diam dan bisu demi kuasa dan habuan, bukan lagi perjuangan. Jika PKR membantah tentu Guan Eng fikir seratus kali untuk merealisasikannya. Apalagi jika PAS membantah. Namun suara itu lebih koro daripada suara pondan UMNO.

Jika tidak ada pejuang bahasa, ke mana larinya pejuang Islam? Mengapa tulisan Cina dan Tamil saja yang sengaja digahkan? Mana tulisan Jawi? Sesudah ini akan ada tulis Jawi apabila banyak bantahan dibuat. Pada masa itu akan ada umpan dan kujam dengan kata-kata lunak bahawa 'kerajaan Pulau Pinang prihatin, telus dan saksama'. Celakoi sungguh. Mereka seolah-olah memekak semata-mata untuk merealisasikan agenda DAP. Nyata yang memerintah Pulau Pinang hanyalah Guan Eng dan Ramasamy. Pemimpin Melayu hanya menjadi penyewa kepada tanahnya yang tergadai.

Pemimpin Melayu Islam Pulau Pinang telah di'jawi'kan. Semuanya hilang termasuk anu-anunya, sehingga tidak berani bersuara lagi. Rupanya bukan pemimpin UMNO sahaja yang kelabu mata dengan wang tetapi pemimpin PAS dan PKR juga samaCam. Kata dulang paku serpih. Guan Eng berjanji untuk hapuskan miskin tegar dalam masa setahun. Melayu diam. Guan Eng kata 'banjir berlaku kerana kerja-kerja pembinaan landasan oleh Keretapi Tanah 'Melayu'. Melayu bisu. ADUN Melayu tidak pun bersuara berapa nilai pampasan dibayar kepada pemilik ladang apabila ladang babi di Pulau Pinang ditutup. Wakil Pakatan Rakyat menjadi Pak Pandir yang gembira tak terkira apabila Guan Eng umumkan dia akan tadbir negeri ala Khalifah Umar Abdul Aziz. Sesudah itu mereka jadi kelu. Wakil rakyat Melayu Islam bukan saja ngong, tetapi koro.

Sehingga hari ini saya masih tertanya-tanya mengapa Mohamad Fairus Khairudin dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri mewakili orang Melayu. Apakah untuk menggahkan bahawa Melayu tidak tahu tadbir? Ngong. Pemalas atau untuk merealisasikan bahawa Melayu akan diam apabila diberi takhta, kuasa, wanita dan harta. Sindir seorang kenalan kepada seorang sahabat di Pulau Pinang 'kalau sekadar nak duduk di kusyen belakang kereta dan baca surat khabar, lepas tu galas beg masuk pejabat kemudian balik, maka eloklah kita lantik 'peon' jadi wakil rakyat.

Maaf kerana saya menjadi Melayu yang terpaksa hina Melayu kerana malu mengundi Melayu untuk memimpin Melayu tetapi gagal memperjuangkan hak-hak Melayu.

Keranda 152

Anak Melayu
Panas dadamu membakar baju
Kita arak keranda 152
Ke tanah perkuburannya Parlimen

Sepuluh tanah nafas ini terhenti
Hari ini jangan lagi menyanyi

Sebentar lagi malam akan tiba
Tiap pintu dan jendela sudah dijaga
Bayang-bayang tidak bisa lewat jalan raya

Anak Melayu
Namamu telah diseru
Jawablah sebelum lidahmu jadi bisu

- Usman Awang -

1 ulasan:

Kembara Politik berkata...

UMNO hanya boleh bertempik dlm Dewan yg dikerumuni DAP.
Pemimpin Melayu dlm PKR play safe.
Pemimpin Melayu dlm PAS asyik mabuk hukum hakam Islam.
Tambah pula kerusi sikit berbanding DAP yg sama2 bersahabat dlm Pakatan. Jadi suara terhad, hanya boleh berdecit. Tiada daya nak bersuara sedikit garau kepada rakan.
Penyudahnya Melayu keseluruhnya rugi. Inilah gaya politik Melayu.