Ahad, 16 November 2008

Sekeh dan Jentik Telinga

Bagaimana Malaysia idaman DAP dan PKR? Hala tuju yang berjerebu. Lima negeri yang dipelawa untuk ditadbir oleh rakyat Malaysia kepada pemerintah PAS, DAP dan PKR belum masuk ke fasa pengisian janji-janji yang telah dibuat dalam pilihan raya. Tumpuan lebih kepada untuk mempolitikkan isu demi menarik perhatian umum. Paling tidak untuk memuaskan kehendak etnik tertentu. Bukan demi Malaysia seperti yang dijanjikan.

Saya kagum dengan kestabilan dan sejahtera negeri yang dikuasai PAS. Tiada isu yang membakar emosi rakyat. Tenang. Pentadbiran di Kelantan dan Kedah benar ke arah 'sejahtera'. Benar, masih banyak janji yang tidak tertunai namun kita perlu memberi mereka ruang untuk mengumpul dana dan merancang. Yang penting rakyat tidak gusar dengan isu perkauman. Kehangatan mesyuarat Dewan Undangan juga masih tersulam dengan kesantunan, kepatuhan dan saling hormat menghormati. Corak dan cara perilaku dan kelemahan kerajaan silam tidak diungkit.

Rakyat biasa tidak berminat untuk sesiapa pun mencari kelemahan dan kesalahan pemimpin. Mana-mana pemimpin. Tidak kira aliran politik. Jika bersalah buat laporan polis. Senyaplah. Jika ada kes mereka yang bersalah akan didakwa. Pada masa itu dengan sendirinya rakyat akan tahu segala penyelewengan yang berlaku. Pemerintahan cara ini lebih berwibawa dan disokong.

Apa sudah jadi dengan pemerintah Perak, Pulau Pinang dan Selangor. Politik balas dendam adalah kebencian rakyat. Tadbirlah negeri mengikut acuan sendiri seperti yang menjadi impian. Ingat bahawa rakyat Malaysia adalah berbilang kaum dan kita berkongsi negara. Jangan apabila diberi kuasa memerintah maka kita cuma melihat kelemahan pemerintah lalu sedangkan kita tidak lihat kelemahan dalam pemerintahan kita sendiri.

Patutkah ketika kita berkuasa maka kita ingin menyakiti hati sebilangan rakyat dengan isu yang pada anggapan kita tidak perkauman namun dari sudut pandangan lain ia amat menghiris dan melukakan rakyat? Apa untung dan ruginya isu itu gembar-gemburkan? Lihatlah isu bahasa di papan tanda. Isu azan. DEB. Agihan tanah. Kuota Bumiputera. Isu pengambilan pegawai dalam pentadbiran awam.

Prof. P Ramasamy, Exco kerajaan Pulau Pinang mendakwa wujud diskriminasi dalam perjawatan awam. Ramasamy seorang ahli akademi yang patut lebih berhati-hati dalam membuat dakwaan. Tanpa bukti, dakwaan Ramasamy itu amat mengecewakan ramai kakitangan awam yang berkhidmat. Jelas Ramasamy jahil dalam hal ini. Kakitangan awam adalah di bawah kuasa Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong. Pemilihan kakitangan adalah di bawah bidang kuasa 'Suruhanjaya Perkhidmatan Awam'. Tuduhan melulu dalam persidangan DUN Pulau Pinang amat jelik. Tidak berasas dan melukakan orang Melayu yang mendominasi sektor tersebut. Ramasamy atau DAP patut membuat kajian tentang isu ini sebelum membuat dakwaan.

Omar Othman yang mewakili kakitangan awam patut membuat bantahan atas tuduhan yang tidak berasas dan menjejaskan reputasi perkhidmatan. Akhir-akhir ini terlalu banyak tuduhan dan tindakan yang memperlekehkan perkhidmatan awam. Selain polis, Jabatan Kehakiman, Jabatan Peguam Negara dan badan berkanun, kini pegawai perkhidmatan awam pula dilabelkan sebagai si penerima rasuah, salah guna kuasa dan lain-lain.

Saya cukup musykil dengan DAP dan PKR kerana bagaimana agaknya tindakan akan dibuat dengan kakitangan yang dipaliti arang ini jika mereka memerintah Malaysia? Semuanya dibuang. Separuhnya diganti. Bolehkah? Negara yang berpaksi kepada undang-undang dan pelembagaan tidak mengizinkan langkah yang sebegitu mudah untuk memecat dan menggantikan kakitangan awamnya. Pemimpin politik berupaya bercakap untuk menghalalkan cara kerana lidah tidak bertulang tetapi rakyat Malaysia telah memerdekakan diri untuk menilai kebenaran.

1 ulasan:

Kembara Politik berkata...

Assalamualaikum Tuan,

Sekeh & jentik telinga noh? Kejam. Hehehe.