Sabtu, 15 November 2008

Mulut Capoi

Mohamed Nazri Aziz minta Tun Mahadhir kemukakan bukti perihal politik wang dan rasuah dalam UMNO. Apa sudah jadi dengan anak ketam yang seekor ini? Masih jalan culang caling lagikah? Setahu kita sudah ada maharaja ketam yang mengajarnya berjalan lurus. Inilah salah seorang menteri dalam kabinet Pak Lah yang mudah melatah dan kurang ingatan. Seluruh dunia riuh-rendah tentang pemecatan hakim dia masih dengan jawapan songsang. Pendapat dan ulasan Nazri semakin menjadi bahan kecindan belaka.

Jawapan Nazri terhadap perlantikan hakim jelas mengkategorikannya sebagai menteri yang memberi jawapan secara hentam keromo. Sesudah ini akan berlaku krisis keyakinan kepada semua jawapan menteri. Puncanya Nazri. Menteri yang kurang berhemah, kurang selidik, kurang membaca. Kurang persediaan. Ego. Tidak bersedia untuk mengakui 'ketiadaan maklumat'. Angkuh untuk mohon maaf atas kelemahan diri.

Dalam isu politik wang Nazri mendakwa hanya seorang dua sahaja yang terlibat. Adnan Yaakob mendakwa UMNO semakin parah kerana ada 900 kes yang membabitkan politik wang. Nazri seolah penunggu kamar 13 yang menanti hari-hari terakhir hingga menjadi mangau dan meracau. Nazri pada hemat saya tidak mempunyai maklumat. Kalau pun ada dia sengaja berselindung di sebalik agenda untuk mempertahankan maharaja ketam. Seorang dua dengan 900 adalah satu kenyataan yang lebih celupar. Gelojoh. Lebih merawit dari melatah.

Nazri minta Tun tunjuk bukti. Pada hemat saya, rakyat Malaysia merasai bahawa ia tidak perlu.
Siasatlah dahulu 900 kes yang sedia ada seperti dakwaan Adnan Yaakob. Siasat dahulu kes agihan kain pelikat seperti aduan yang telah dibuat. Nazri jangan jadi capoi. Dahulu ramai pengkritik yang menjadi setiakawan PakLah termasuk Nazri sendiri membelasah Tun kerana mendakwa Tun bukan lagi ahli UMNO. Tun tidak ada hak untuk menjadi penasihat parti. Tidak berhak campur tangan. Saya rasa Tun tahu hakikat itu. Dia tulis dan tegur kerana dia ada maklumat. Dia sayangkan bangsanya. Dia sayangkan UMNO. Untuk membuktikan kes politik wang mengapa minta daripada Tun. Mintalah daripada ahli-ahli yang membuat laporan kepada UMNO sendiri. Lembaga disiplin UMNO pasti ada menyimpan maklumat tersebut.

Membaca kenyataan Nazri kita menjadi semakin bercelaru dengan hal ehwal UMNO. Ditunjuknya lelangit, lelangit semakin kelam. Ditunjuknya laut, laut semakin bergelombang. Ditunjuknya hutan, hutan semakin gondol. Nazri memang mulut capoi.

Tiada ulasan: