Khamis, 6 November 2008

Debat

Sidang debat atau sidang salak menyalak. Untuk tunjuk hebat atau untuk saling selak menyelak? Apalah sibok sangat KJ untuk berdebat. Realiti pencalonan daripada akar umbi sangat nyata. Apakah pencalonan-pencalonan itu masih mahu dinafikan? Semua ahli dan bukan ahli Umno amat arif apabila ayam selalu berketor. KJ akan menang jika perwakilan Pemuda Umno kelak terdiri daripada mereka yang berumpan dan diumpan. Ditabur kujam. Namun jika mereka terdiri daripada suara pemutus yang mewakili harapan dan inspirasi anak muda maka KJ patut sidai tikar. Gulung. Lipat.

Anak muda asuhan universiti tempatan dan institusi dalam negeri mampu berfikir dan memilih. Para pemilih yang menjadi perwakilan kini bukan lagi terdiri daripada pemegang sijil UPSR. Negara sudah maju, zaman sudah berubah. KJ janganlah masih bermentaliti seperti zaman main tuju para. Pemuda-pemuda kita sudah pandai bercatur. Tanpa debat mereka mampu menelah hala tuju Pemuda berasaskan watak pemimpin.

Tanpa debat sekalipun sudah pasti visi dan misi Pemuda tidak mungkin lari dari badan induk. Peraturan mesti dipatuhi. Etika dan perlembagaan parti mesti dijunjung dan dirujuk. Hala tuju Pemuda adalah intipati dari perancangan. Setiap perancangan adalah dapatan dari cetusan pemikiran exco. Keputusan adalah hasil kesepakatan dalam sidang mesyuarat. Bolehkah KJ merealisasikan visi dan misi peribadinya jika ia tidak dipersetujui oleh para exco? Jika begitulah hasilnya kelak apakah rasionalnya perlu diadakan debat?

Jelas pada hemat saya debat hanya bertujuan agar Mukhriz Mahathir disekat. Ditewaskan. Sekaligus diaibkan. Debat tidak berupaya memberi faedah terus kepada ahli tetapi berupaya mempengaruhi penonton. Debat hanya salah satu cara berkempen. Dalam debat semua idea lawan adalah lemah sementara idea sendiri dipertahankan dengan apa sahaja yang menghalalkan cara. Yang celaru adalah ahli biasa dan penonton tetapi bukan perwakilan. Perwakilan akan membuat keputusan berdasaran sama ada demi bangsa, demi Islam atau demi habuan yang bakal diterima.

Debat tidak perlu. Melayu kenal siapa itu ahli Umno, Pemimpin Umno, dan perwakilan Umno. Jebat serah keris Taming Sari sedia untuk ditewaskan demi seorang sahabat. Pemuda bersediakah untuk menyediakan pentas untuk mereka saling tetak menetak? Debat sesuai untuk Umno dengan Gerakan, MCA dan MIC. Handuhlah jika rasa mampu. Jangan jadi ayam, bertelur sebiji riuh seantero.

Tiada ulasan: