Rabu, 19 November 2008

Tunggu & Lihat.

Menunggu Mac 2009 seakan jarak waktu yang terlalu panjang. Rimas. Proses peralihan kuasa yang mudah namun sengaja disukarkan. Saya sama sekali tidak menyimpan dendam kepada DSAAB. Benci pun tidak. Saya cuma dirasuk oleh kebosanan politik UMNO. Politik wang. Perebutan jawatan. Kekoroan pemimpin. Kelusuhan idea dan tindakan. Angkuh tidak bertempat. Barisan kepimpinan kerajaan yang hilang taring. Tidak lagi dihormati. Malah sering diperlekeh. Seolah-olah hilang maruah dan hilang wibawa. Sekaligus hilang kepercayaan ahli dan rakyat.

Kepimpinan wanita UMNO yang sedang kecoh tidak ditangani. Amat lambat. Proses 'tunggu dan lihat' terus menjadi amalan pentadbiran UMNO. Lesu. Di peringkat akar umbi semakin bercelaru dibiarkan. Kepimpinan tertinggi kelihatan seakan letih dan lesu untuk meneruskan perjuangan. Tidak bermaya. Di peringkat Pergerakan Wanita UMNO pula, seakan tidak ada lagi kerelaan untuk menyerah kuasa secara terdidik dan terhormat. Isyarat dari akar umbi dipandang sebelah mata sahaja. Dibiarkan bergolak sehingga rakyat semakin meluat kepada UMNO.

Apa sudah jadi dengan 'kerajaan pilihan rakyat'? Menang untuk menjadi 'pemerintah' tetapi menjadi hilang punca hingga lebih pondan dari jantan koro. Waktu yang penuh dengan tatacara yang tidak perlu ini hendaklah diganti segera. Namun masa dan detik peralihan kuasa yang menjadi penungguan kita itu juga masih kelabu dan penuh teka teki. Apakah Najib akan menjadi lebih berani atau menjadi pewaris 'tunggu dan lihat' juga?

Apabila proses peralihan kepimpinan UMNO dan peralihan kuasa berlaku maka apakah akan berlaku juga pertukaran kepimpinan kerajaaan? Jika tidak, sudah tentu agenda peralihan kuasa itu hanyalah pertukaran dalang sedangkan cerita dan wayangnya tetap sama. Maka di kala itu UMNO akan berkubur. Kepercayaaan ahli dan rakyat akan hilang terhadap kepimpinan Najib. Untuk itu semua anggota kabinet DSAAB daripada UMNO yang sedang berkhidmat kini patut melepaskan jawatan sebaik sahaja Najib mengangkat sumpah jawatan sebagai PM Malaysia. Itu patut berlaku.

Tindakan melepas jawatan akan memudahkan Najib membentuk kebinetnya. Najib mesti jadi berani untuk akur dengan kehendak ahli dan rakyat. Rakyat bencikan rasuah dan pemimpin yang rendah maruah. Bacul. Takut kepada pembangkang. Kepimpinan kerajaan patut dipilih di kalangan wakil rakyat yang menang pilihan raya. Pemimpin UMNO yang menganggotai kabinet mesti mempamerkan watak Islam sama ada pada tutur kata atau tindakan. Pemimpin yang celupar dan tidak memiliki watak kesopanan dan kesusilaan bangsa dan agama adalah pemimpin yang ditolak rakyat. Hukuman itu akan tiba apabila pilihan raya diadakan kelak.

1 ulasan:

azlishukri berkata...

inilah yang kita harapkan..