Selasa, 18 November 2008

Setara

Kerajaan Kedah bertegas untuk laksanakan agihan ekuiti 50:50 projek perumahannya. Bagaimana dengan ekuiti yang lain? Itu kerajaan Kedah. Kerajaan Malaysia bagaimana? Pada saya agihan pemilikan kekayaan negara patut pada tahap 50:50 juga. Setelah 51 tahun Malaysia merdeka masakan kita patut rela berkorban untuk berada pada tahap 30% sahaja seperti sasaran DEB. Umat Melayu Islam patut tuntut lebih dari itu atas nama keserataan pemilikan kekayaan negara, nikmat untuk semua. Jika ada pihak tidak setuju 50:50 maka kita agih mengikut peratus jumlah penduduk.

Dasar pengambilan pekerja juga perlu mematuhi kuota 50:50. Kuatkuasakan dasar ini pada sektor swasta. Agihan perjawatan juga pada kadar setara. Ikut pangkat. Pekerja Melayu bukan sekadar dilantik untuk menjadi tukang cuci, jaga atau tukang kebun sahaja. Mengapa melayu tidak berani membuat tuntutan ini? Jadikan ia 'Dasar Ekonomi Negarabangsa'.

Saya sedikit pun tidak dihasuti kedengkian tetapi berfikiran selari dengan rakan-rakan saya yang bukan Melayu. Sesudah PRU ke-12 mereka ghairah membuat tuntutan untuk mendapat hak keserataan dalam pelbagai sektor; Pendidikan, Perkhidmatan Awam, Politik, Bahasa, Hak Keistimewaan Kuasa, tetapi apakah mereka setuju untuk berkongsi pemilikan yang selama ini mereka genggam rapat? Mereka harus rela agar profesional Melayu diberi jawatan tertinggi dalam sektor swasta yang mereka kuasai. Ada jawatan pengarah, pengurus, jurutera, peguam, akauntan, juruteknik, juruukur. Jika ada jawatan untuk kaum Cina, maka semestilah ada jawatan untuk kaum India dan Melayu. Hal ini belum wujud di negara kita ini.

Oleh yang demikian, jeliklah jika kita sentiasa menuntut hak keistimewaan yang ada pada orang lain untuk diserahkan kepada kita sedangkan kita sendiri tidak bersedia untuk memberi apa yang sedia kita miliki untuk orang lain. Mana mungkin kita berikan orang lain bantal buah kelapa tarah sedangkan kita tidur beralas bantal empuk buatan Singapura. Kita tuntut jawatan Timbalan Perdana Menteri tetapi pada masa yang sama kita hanya sanggup beri jawatan jaga untuk berkhidmat di firma milik kita.

Ingatlah bahawa lembu yang dicucuk hidungnya pun tahu untuk memilih rumput segar, maka masakan Melayu yang sering diperlekeh ini menjadi buta hati untuk menelah betapa jelapang miliknya yang mahu dirampas hanya bergalang ganti dengan hidangan tamban kering.

Pada hemat saya orang Melayu harus berani membuat tuntutan jauh melampaui saranan yang terterapkan dalam DEB. Jangan lalui pintu yang tertutup. Lihat pintu yang terbuka. Kita perlu dasar baru dengan sasaran baru yang lebih adil kepada kita orang Melayu dan generasi kita. Kita berkongsi negara maka kita mesti berkongsi kesaksamaan dan keserataan. Malaysia yang lebih sejahtera nikmat untuk semua. Tidak berbaloi kalau hanya 30%. Kita inginkan kekayaan dikongsi secara adil. Kita inginkan 50% milik kita atas nama 'Dasar Ekonomi Negarabangsa'!

Tiada ulasan: