Rabu, 12 November 2008

Jangan Pakai Topeng

Kembali dengan suara anak Melayu. Demi Islam. Untuk negara bangsa. Masyarakat bukan Melayu Malaysia cukup berani menuntut hak dan kesaksamaan. Mereka berselindung di sebalik 'sebagai rakyat Malaysia' mereka perlu mendapat layanan dan keadilan untuk sama-sama menikmati kemakmuran negara. Kadangkala mereka melabelkan etnik mereka sebagai rakyat kelas kedua. Yang melabelkan semua itu adalah pemimpin mereka, bukan orang Melayu dan bukan pemimpin Melayu. Selidiklah dalam sejarah penubuhan negara Malaysia, siapakah pemimpin Melayu yang melabelkan orang Cina dan India sebagai warga kelas kedua? Tiada. Segala kegawatan berlaku kerana para pemimpin bukan Melayu terlalu dirasuk sentimen perkauman yang mendalam. Mereka lupa tentang perkongsian. Lupa bahawa hak dan harta kekayaan negara perlu diagih agar keserataan nikmat itu dapat dikecapi bersama.

Berulangkali orang Melayu menyatakan bahawa mereka tidak pernah merampas hak bukan Melayu. Tidak. 30% ekuiti yang disasarkan jauh lebih rendah jika berbanding dengan peratus penduduk Malaysia mengikut kaum. Masyarakat bukan Melayu seolah-olah mahu orang Melayu papa kedana di negara ini. 'Keistimewaan untuk Bumiputera' dianggap sempadan halangan untuk mereka mengaut kekayaan. Walhal kautan keuntungan dan kekayaan tidak pernah luak ditimbun-timbus. Dasar DEB tidak pernah berjaya untuk mengumpul 30% ekuiti Bumiputera kerana bukan bumiputera jauh bijaksana untuk memintas.

Laporan umum di kalangan bumiputera amat lazim menganggap pemaju perumahan bukan Bumiputera sering bermain kayu tiga. Kepada pembeli Bumiputera sentiasa diwar-warkan bahawa projek perumahan itu telah habis dijual. Namun lama selepas itu pemaju membuat permohonan kepada pihak berkuasa dengan alasan tiada pembeli Bumiputera, maka kuota itu akan ditawarkan kepada bukan bumiputera. Betul atau tidak taktik ini, kita boleh pastikan melalui para pegawai yang mengendalikan proses permohonan tersebut. Disebabkan tiada data terkumpul maka pembeli Bumiputera yang berkemampuan sentiasa dinafikan haknya. Tabung Haji, Perbadanan Kemajuan Negeri dan lain-lain patut menjadi pembeli kuota ini agar dapat dijual semula kepada Bumiputera kelak. Jangan mudah ditipu.

Saya selalu senyum sendirian apabila bukan Bumiputera mempertikaikan hak mereka di Malaysia. Lebih sinis jika di kalangan yang mempertikaikan itu tidak mahir berbahasa Melayu iaitu bahasa kebangsaan negara. Isu hak dipertikaikan. Isu bahasa negarabangsa bagaimana? Setelah 51 tahun merdeka dan lebih 30 tahun dasar pendidikan kebangsaan dilaksanakan masihkah lagi perlu bahasa ibunda etnik diperjuangkan? Warga negara jenis apa jika inilah wajahnya. Perlukah bahasa Cina, Tamil di papan tanda? Jika perlu bagaimana dengan bahasa Iban, Kadazan, Hindi, Thai, Arab? Bagaimana pula dengan bahasa ibunda Bangladesh, Pakistan, Afrika, Vietnam? Janganlah kita lebih Cina dari RRC atau lebih ke-India-an dari India. Jika ini negara kita, megahlah dengan bahasa bangsa kita, bangsa Malaysia dan berbahasa Melayu.

Dalam masyarakat Malaysia kita telah saling faham memahami. Telah dewasa. Segala lakonan hanya mainan dalang. Jangan bertopeng kerana wajah sebenar akan terpamer sesudah pementasan dan lakonan tamat. Berpada-pada mengusik, jangan sampai melatah. Bertikam ada cara kerana kita seperguruan. Kita tahu kiri dan kanan. Depan dan belakang. Jangan angkuh untuk mendabik dada kerana ada senjata, tetapi beringat-ingat akan siku dan sepak yang masih menjadi rahsia seorang wira. Dan wira sejati memang tidak bertopeng.

Tiada ulasan: