Selasa, 11 November 2008

Belang Pemimpin

Ada suara yang tidak ingin didengari. Ada tulisan yang tidak ingin dibaca. Ada khabar yang tidak kesampaian. Ada cadangan yang keciciran. Ada gagasan yang diperolok-olok. Demikian nasib rakan-rakan penulis blog. Orang UMNO masih memandang sebelah mata kepada mereka yang menjadi penulis tidak berbayar ini. Namun demi agama dan negarabangsa kita tidak pernah peduli. Mari kita terus menulis.

i.
Para perebut jawatan dalam UMNO. Para pemimpin UMNO. Para pelobi. Para pengadu-domba. Para jurucakap. Para penyokong calon pemimpin UMNO. Muhasabah diri sangat diperlukan pada saat ini, ketika UMNO semakin ditojak kiri dan kanan.

Umno dituduh tidak Islamik. Jadi wirawan politik wang. Parti kroni. Parti yang bergelumang dengan rasuah. Parti yang tidak berpaksi kepada teras perjuangan. Parti yang lari daripada perjuangan Melayu. Koro. Bacul. Menjadi Kitol ketika rakyat memberi kepercayaan supaya menjadi wira.

ii.
Rakyat inginkan harga makanan yang munasabah dan mampu dibayar untuk alas perut di samping menikmati sedikit keselesaan serta rasa bahagia tetapi aliran penurunannya tetap beku. Apa tindakan? Tiada. Peniaga tetap bermain yoyo. Peruncit kata pemborong, pemborong unjuk kepada pembekal dan pembekal beri alasan tentang kos penyediaan makanan yang tidak diturunkan. Maka berlakulah enjit-enjit semut. Akhirnya rakyat diminta agar bijak memilih. Bodoh sangatkah rakyat Malaysia? Inilah UMNO. Inilah yang menjadi kemarahan rakyat. Jika rakyat bertanya apakah tindakan kerajaan maka jawapannya tetap sama: "kerajaan akan meminta kerjasama peniaga agar dapat menurunkan harga". Itu sajakah tugas kerajaan?

iii.
Rakyat marah kerana rasuah kuasa. Politik wang. Terlalu lama UMNO mengambil masa untuk atas masalah ini. Sejak PM Tun Hussein hingga era Pak Lah isu politik wang ini berterusan. Tidak adakah satu sistem digubal atau dicari supaya tatacara pemilihan calon pemimpin tanpa dibolosi rasuah? Salah satu cara ialah dengan menggunakan undi individu setiap ahli berasaskan setiap cawangan. Adakan pilihanraya parti. Fasa pertama pilih peringkat cawangan. Fasa dua pilih peringkat bahagian dan fasa ketiga pemilihan peringkat nasional. Adakan dalam masa sehari. Gunakan teknologi ICT untuk proses pengiraan. Telus. Sekadar untuk menekan butang berpandukan gambar calon adalah proses yang mudah. Beri peluang setahun kepada mereka yang galak untuk menjadi calon berkempen. Kalau masih ada yang cuba memberi rasuah biarlah rakyat tahu siapa individu-individu itu. Ahli di akar umbi lebih bijak menghukum dan lebih ikhlas daripada para perwakilan yang bermata duitan. Fikirkanlah.

iv.
UMNO pengecut. Tidak berani bersuara ketika isu berkaitan dengan agama Islam dihina. Tiada ada suara pembelaan. Takut untuk meringkuk di Kamunting. Jika kita berani untuk menghumban orang lain dengan akta ISA mengapa kita tidak demi untuk membela agama dan bangsa kita? Masuklah. Kita boleh jadi hero. Kita jadi anak jantan. Kita berupaya menang dan masih boleh menjadi ADUN atau Ahli Parlimen walaupun dikurung di Kamunting. Jika anggota dan pemimpin UMNO juga dikenakan ISA maka siapa lagi mahu mempertikaikan salah guna kuasa? Lim Kit Siang? Lim Guan Eng? Karpal? Teresa Kok? Anwar? Jika tidak berani mengambil risiko itu maka jangan jadi pemimpin orang Melayu.

v.
Pemimpin Melayu sama ada UMNO, PAS atau Keadilan kini dibenci rakyat. Sesiapa pun tidak perlu berlagak. Pemimpin UMNO dibenci oleh pengikut PAS dan Keadilan sementara para pemimpin PAS dan Keadilan dibenci oleh pengikut UMNO. Kaedah menganalisis perangkaan termudah ialah semua pemimpin Melayu dibenci rakyat. Mengapa? Pertama mereka tidak sempat membaca luahan amarah rakyat. Mereka tidak punya waktu melayari kritikan dalam blog-blog. Kedua, mereka taksub dengan prinsip kepartian hingga lupa bahawa mereka adalah pemimpin kepada umat Melayu Islam di Malaysia. Ketiga, mereka lupa bahawa mereka adalah pemimpin Melayu Islam yang sepatutnya mempamerkan watak dan peribadi Islam.

Di Parlimen watak Ahli Parlimen Melayu Islam ini sama seperti watak hero koboi. Bergasak sesama sendiri tanpa segan silu hingga tiada lagi susila yang berteraskan Islam. Tunjuk kekuatan. Tunjuk kemahiran menyerang. Dendam kepartian dibawa ke persidangan. Tertib musyawarah terpelanting ke tepi. Ego dan penonjolan diri dijual. Watak wira kedai kopi dijadikan modal meskipun YB adalah pemimpin terpilih. Apakah saudara-saudara YB tahu tanggungjawab sesudah dipilih rakyat? Saudara-saudara dipilih oleh rakyat dan bukan dipilih oleh parti saudara-saudara. Parti hanya meletakkan saudara-saudara sebagai calon tetapi yang memilih adalah rakyat. Akhirnya saudara-saudara akan ditanya oleh Allah kelak.

Tiada ulasan: