Khamis, 27 November 2008

Lompang Kepimpinan

PAS, PKR dan DAP pada paparan cermin kelihatan segak dan bergaya. Parti-parti itu kelihatan tenang. Namun akhirnya seperti dijangka ada kekalutan. Melayu Islam rasa pelik bagaimana parti Islam tegar seperti PAS boleh berkongsi meja makan dengan DAP yang lebih kecinaan daripada cina. Malah PAS boleh bersepakat dengan PKR yang berpaksi kepada kesamarataan yang kabur dan berselindung dengan dakwaan dan igauan kepimpinan yang tidak lagi beralas Islam. Impian saudara Anwar Ibrahim untuk menguasai kerajaaan Malaysia melalui kaedah rasuah politik dengan bercagar kepada pelarian Ahli Parlimen Barisan Nasional nyata menikam Pakatan Rakyat.

Dalam kekalutan Anwar untuk mengatur strategi membeli Ahli Parlimen agar segerabak dengannya tiba-tiba sana sini rakyat mula menagih janji. Kepimpinan PAS mula menuntut agar prinsip perjuangannya tidak dicela. Penyokong PAS di Kedah misalnya telah mula mempersoalkan hala tuju parti Islam itu. Penyokong Melayu PKR mula goyah kerana kepentingan umat Melayu dan Islam tidak menjadi agenda besar bagi menidakkan prestasi Barisan Nasional sebelum ini.

PAS dan PKR gagal membantah atau melunakkan tindakan DAP yang disedari atau tidak telah melukai hati pengundi Melayu. Apalagi para penyokong kedua-dua parti itu diherdik, disindir, dicela dan dijadikan bahan kecindan kerana kepimpinan mereka yang tidak menjadi pemerintah tetapi menjadi badut yang bertopeng penuh kelucuan. Bertambah parah apabila mereka dikategorikan sebagai 'Kerajaan Boneka'.

PAS, Keadilan dan DAP cukup bernasib baik kerana Barisan Nasional kini menjadi parti yang paling lemah dalam sejarah negara. BN bercakaran. UMNO, MIC, MCA masih dalam rebusan. Masih kepanasan dan melecur. Masing-masing tidak peduli sesama sendiri kerana ingin mengubati parah kelecuran. Jika BN memperolehi majoriti mudah tetapi memiliki kepimpinan yang kuat utuh maka pada hemat saya, kerajaan Pakatan Rakyat akan berkubur. Sekiranya Anwar Ibrahim masih terbawa-bawa dengan prinsipnya maka dia akan menjadi seperti Sukarno. Memang dia petah berucap tetapi ia tidak cukup untuk membeli undi rakyat yang menagih sejahtera. Sukarno berjaya bertapak lama dalam politik Indonesia kerana aras pendidikan rakyatnya pada masa itu masih setara dengan kehendak politik semasa. Dengan taraf pendidikan rakyat terutama bagi generasi muda Malaysia kini maka Anwar tidak boleh bertahan lama dengan prinsipnya itu.

Menuding jari untuk menunjukkan kesalahan orang lain memang mudah tetapi rakyat juga ingin melihat prestasi dan kelainan gaya pemerintahan bagi negeri-negeri yang diperintah oleh DAP, PKR dan Pas. Anwar perlu sedar sekiranya kerajaan PAS, PKR dan DAP hilang kepercayaan rakyat maka impian Anwar turut terkubur. Anwar hanya ghairah memancing tetapi di luar sedar, MPnya juga akan masuk jaring atau lari kerana pertentangan prinsip.

Saya teringat kepada itik. Itik kelihatan tenang di permukaan air. Sesekali mendongak, sesekali menonggeng dan sesekali pula menyelamkan kepala. Alangkah rianya. Tetapi di bawah permukaan air alangkah kalutnya kaki itik itu mendayung. Sebenarnya kekalutan itulah yang amat jarang dilihat dan diperhatikan oleh kepimpinan sesuatu parti.

Tiada ulasan: