Ahad, 9 November 2008

Hancingnya Kencing

Tegar. Tegas tidak bertempat. Hanya alasan untuk menghalalkan cara. Itulah Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang. Isu mempelbagaikan tulisan etnik warga Malaysia di papan tanda jalan di negeri itu akan diteruskan. Di Kuala Lumpur Teresa Kok mempertikaikan tulisan jawi pada papan tanda sedia ada. Apakah agenda sebenar DAP?
Guan Eng dan Teresa Kok mesti sentiasa insaf bahawa kewujudan kerajaan Pakatan Rakyat di lima buah negeri adalah atas konsep sepakat. Bukan hak mutlak satu parti meskipun DAP menjadi peneraju kerajaan tersebut. Bukan. Tidak sama sekali. Maka adakah cadangan untuk melaksanakan penjenamaan semula pelbagai jenis tulisan etnik itu telah dipersetujui oleh PAS dan PKR?

Peristiwa hitam 13 Mei 1969 telah memacak tanda aras tentang perlaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan dengan bahasa pengantarnya ialah Bahasa Melayu @ Bahasa Malaysia. Nah, dalam masa 37 tahun pelaksanaan dasar ini perlukan lagi tulisan lain selain Bahasa Melayu. Masih ada lagikah rakyat di bumi Malaysia yang buta akan bahasa kebangsaan negaranya? Kalau masih ada, kita adakan sahaja 'kelas dewasa'. Termasuk untuk Lim Guan Eng.

Guan Eng bermain politik. Kotor. YAB perlu ingat bahawa yang memberi kemenangan kepada calon DAP, PKR atau PAS dalam pilihanraya ke-12 lalu adalah para pengundi yang menjadi ahli parti dan yang bukan menjadi ahli mana-mana parti. Malah termasuk undi protes terhadap calon parti pemerintah terdahulu. YAB jangan seperti kacang lupakan kulit.

Lim Guan Eng dan Teresa Kok. Malaysia ditubuhkan pada 16 September 1963. Sebelum itu negara kita ini masih bernama Persekutuan Tanah Melayu. Bacalah sejarah itu. Persekutuan Tanah Melayu merdeka pada 31 Ogos 1957. Bacalah sejarah itu. Sebelum tarikh kemerdekaan Tanah Melayu siapa saudara-saudara? Bacalah sejarah itu. Jangan ulangi sejarah kitol di negara kita. Bacalah sejarah Melayu.

Orang Islam di Malaysia adalah orang Melayu. Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu. Teresa Kok perlu bermuhasabah diri dan bertanya generasi tua Cina tentang azan. Bila azan itu mulai didengari oleh mereka. Sebelum merdeka? Selepas Merdeka atau bila? Guan Eng juga tidak perlu gula-gulakan umat Islam dengan sekadar momokan untuk melaksanakan corak urus tadbir ala Umar Abdul Aziz. Melayu Islam hari ini bukan Melayu Islam tahun 60-an, 70-an atau 80-an. Generasi alaf baru adalah Melayu Islam yang faham 'sekilas ikan di air kutahu akan jantan betinanya'. Jika berulam petai sekalipun mulut tidak berbau namun hancing kencingnya terhidu jua.

Tiada ulasan: