Selasa, 2 Disember 2008

Catatan Peringatan 2008

Pak Lah tidak pedulikan agama, bangsa dan negaranya. Dia seolah-olah kecewa kerana dipaksa turun. UMNO terpaksa menurunkannya kerana sikap koro, lembut tidak bertempat, sabar yang keterlaluan hingga membetinakan watak negarawannya. Aras patriotismenya diparas minimum. Dia takut kepada keputusan dan keakurannya tidak disenangi rakyat akibat sikap lurus bendul semacam watak Pak Pandir. Watak Perdana Menteri era abad 21 sudah tidak secocok dengan watak Pak Lah. Pak Lah mewariskan jawatan itu pada ketika negara memerlukan seorang wira yang berani meletakkan visi dan misi agama, bangsa serta negara berasaskan wawasan 2020 di paksi yang betul.

Langkah undur dan beralah Pak Lah dalam pengurusan negara ditaksirkan oleh pengundi sebagai terlalu lemah. Tindakan sorot ke belakang seperti memberhentikan projek-projek Perdana Menteri terdahulu dianggap oleh generasi berpendidikan menengah dan tinggi sebagai langkah membunuh agenda memartabatkan bangsa. Memperlahankan pertumbuhan sektor industri dengan mengubah tumpuan kepada sektor pertanian juga memberi kesan pertumbuhan dan kerancakan ekonomi negara. Perubahan itu menjejaskan usaha ke arah mengurangkan pengangguran. Pertambahan sumber manusia dari menara gading tidak mampu ditampung.

Kerajaan pimpinan Pak Lah membuka terlalu banyak ruang atas nama 'Dasar Terbuka dan Telus'. Terlalu banyak janji keterbukaan itu diwar-warkan kepada rakyat sehingga tidak terkawal. Apabila rakyat pelbagai kaum saling mendesak, kerajaan seakan hilang punca. Maka akhirnya parti komponen dalam Barisan Nasional sediri berani tikam induknya. Melayu seperti keli ditebar jala.

Harapan bangsa Melayu kepada UMNO kian hari kian luntur. Kerajaan hanya berani bertindak kepada umat Melayu tetapi tidak berbuat demikian demi menjaga parti komponennya. Apakah ini sikap jati orang Melayu? Watak koro ini kelihatan berjangkit kepada PAS dan juga kepada Melayu Keadilan. Kita menjadi koro apabila Ketuanan Melayu dipertikaikan. Kita tidak berani bersuara kerana terlalu ingin menjaga hati nurani rakan komponen kita. Kita tidak berani bersatu ketika orang lain telah lama bersatu dan bermain wayang di belakang tabir. Kita biarkan hak kita diperolok-olok. Kita diam hak kita diambil. Kita riuh bersorak apabila disogok sedikit gula-gula sedangkan hak kita telah berkawah-kawah diambil. Kita sanggup serah segala harta asalkan kita dipuji dan emosi kita digembirakan.

Kita berkerat rotan dan berputus arang demi perjuangan yang berjerebu. Kita rebut merebut apa-apa jawatan dan sanggup caci maki rakan sebangsa asalkan kita boleh ke hadapan. Kita tidak pernah sedar bahawa semakin kita galak bersorak maka semakin rancak gong dan gendang dipalu untuk kita semakin leka menari walaupun semakin sumbang. Bunuhlah nyamuk dan jangan bakar kelambu.

Tiada ulasan: