Sabtu, 13 Disember 2008

Bola Sepak Nasional

Kalah. Kadang-kadang menang atau jarang-jarang menang. Itulah rumusan rambang tentang Pasukan Bola Sepak Nasional Malaysia. Sentiasa merudum. Setiap peminat bola sepak memasang impian agar pasukan Malaysia menjadi jaguh Asia Tenggara kalau pun tidak upaya menggapai ke tahap Asia. Situasi seperti ini peminat-peminat Kedah akan membahasakan 'siap jaghah' atau 'bawa jaghah', manakala peminat bahagian tengah negara kita membahasakannya dengan 'bungkus'. Mudah kata ialah 'siap untuk kalah'. Keyakinan semakin terhakis.

Kekalahan tegar perlu diatasi. Alasan dan tuduh menuduh tidak membawa misi kejayaan kepada negara. Sistem penyediaan pasukan negara patut telah lama berubah. Bukan salah pemimpin FAM tetapi salah sistem. Ubahlah sistem itu.

Pasukan nasional kita mesti dilatih sepanjang tahun secara berterusan. Ada rangkaian pelapis. Sistem pemilihan pemain mestilah mengambil kira soal gaji. Elak daripada mencuri pemain pasukan negeri. Jika ingin seseorang pemain negeri ia hendaklah dibeli secara kekal. Bukan lagi 'jika perkhidmatan diperlukan pemain itu akan diambil, jika tidak ia akan diketepikan. Jika sistem sekarang terus dipraktikkan maka kita sebenarnya memenjara minda pemain untuk tidak memberi tumpuan total kepada pasukan nasional kerana tubuh badan pemain itu adalah milik pasukan negeri. Kalah atau menang tidak memberi kesan kepada perkhidmatannya kepada negara kerana seseorang pemain itu akan pulang ke pangkuan pasukan negeri.

Pasukan bola sepak nasional patut disediakan sebagai sebuah pasukan elit yang turut terlibat dalam sistem pertandingan liga bola sepak kelolaan FAM. Itupun jika tidak bersalahan dengan peraturan FIFA. Cadangan ini hanya salah satu pandangan sahaja. Pandangan para jurulatih negeri patut juga diambil kira. Adakan konvensyen untuk mengenal pasti potensi pemain. Kumpulkan sebanyak mungkin pemikiran ke arah menyediakan sistem pemilihan, sistem latihan, sistem gaji, sistem pemilihan jurulatih dan sistem perkhidmatan pemain serta pegawai. Adakan panel pemilih di kalangan jurulatih negeri untuk menentukan kelayakan seseorang pemain negara.

Sistem sedia ada, FAM hanya bertugas memilih dan melantik seorang jurulatih yang pada pendapat FAM berpotensi, dibayar gaji, kemudian membiarkan beliau memilih pemain mengikut seleranya, caranya, gayanya dan hanya berasaskan kepada sudut penilaiannya sahaja. Situasi seperti itu tentulah terbatas dan ia sekadar bersandarkan kepada pengalaman yang ada pada seseorang jurulatih secara individu.

Dalam bola sepak kita bebas dan kita sentiasa bersatu tanpa hasutan politik. Untuk itu kita patut menjadi juara dan pemain kita sepatutnya menjadi wira. Kita bertegang semasa di padang kerana ganguan emosi untuk menang. Jika kalah kita terhidang dengan isu rasuah yang menjejaskan maruah. Prasangka. Segala yang tidak benar dijadikan alasan untuk menjadikan ia sebagai benar. Peliharalah martabat bangsa.

Tiada ulasan: