Isnin, 15 Disember 2008

Tak Tumbuh Tak Melata

Jangan bunuh pokok. Racunilah parasitnya. Bajai semula. Biarlah ia akhirnya tumbuh subur, berdaun, berbunga, berputik dan berbuah. Itulah iktibar untuk UMNO.

Lama sudah ia berbuah lebat. Nikmatnya menjadi rebutan hingga nafsu tidak upaya dikawal. Nafsu itulah yang menyebabkan UMNO kurus kering. Tidak lagi bermaya. UMNO itu tidak pernah pun bersalah tetapi nafsu ahli-ahlinya menyebabkan UMNO sakit tenat. Pokok persoalannya, yang kuat nafsu itu adalah ahli UMNO yang menjadi pemimpin kecil dan pemimpin besar dalam pertubuhan itu. Nafsu yang marak adalah kerakusan merebut habuan dan kuasa dengan cara haram. Semaklah. Itulah yang menjadi bualan, jajaan dan celaan terhadap orang UMNO.

Parasit dalam UMNO memang sedia diketahui oleh semua ahli dan rakyat yang bukan menjadi ahli. Parasit dalam UMNO dijadikan baja yang ditabur oleh penentang UMNO ke perdu parti masing-masing untuk menyuburkan pengaruh. UMNO kian hari kian kurus, layu dan bergoyang tetapi para pemimpinnya masih juga berebutan habuan dan kuasa yang kian pupus.

Bercakap untuk menyubur dan memulihkan UMNO acapkali kedengaran tetapi langkahnya tetap tiada. Malahan parasit kian hari kian merebak. Hampir semua penulis blog dan tetamu blog memberi komentar, cadangan dan syor untuk tindakan peneraju UMNO, namun tindakan masih menjadi bahan beku yang tersimpan di peti ais. Para pemimpin UMNO tidak mempunyai banyak masa ataupun tidak memperuntukkan masa membaca kritikan dan cadangan rakyat. UMNO semakin hilang punca.

Sekiranya UMNO kalah di Kuala Terengganu kelak, maka parahnya akan menjadi semakin ketara. Mac 2009 juga berjerebu. Persaingan untuk merebut jawatan Timbalan Presiden , Naib Presiden, Ketua Pemuda, Ketua Wanita, Ahli Majlis Tertinggi dan Puteri paling tidak akan mencambahkan parasit. Itu juga tidak mudah diracuni agar segera terawat.

Politik wang. Rasuah politik. Habuan. Ini juga menjadi parasit dalam UMNO. Yang peliknya situasi ini menjadi lumrah dan diketahui tetapi ia tetap berlaku. Amat jijik. Guna wang untuk mencalonkan diri sebagai pemimpin adalah suatu sikap pemimpin yang jijik dan hina tetapi ia tetap juga berlaku. Pemimpin seperti itu tetap juga dicalon dan dipilih. Pelaburan yang dibuat untuk merebut jawatan kelak akan menjadikan pemimpin itu sebagai penyangak yang merampas habuan rakyat. Yang penting baginya ialah untuk mengaut laba sebagai modal rasuah pada masa depan. Maka rasuah itu terus menjadi parasit dalam UMNO.

Kekoroan pemimpin UMNO dalam memperjuangkan kepentingan Melayu juga dilihat sebagai parasit. Pemimpin UMNO takut bersuara. Takut bertindak. Lantang bersuara tetapi kendur kemudiannya. Takut kepada pemimpin parti-parti dalam BN atau terlalu menjaga hati. Takut parti-parti tersebut lompat katak. Watak negarawan yang dihormati telah hilang dan digantikan dengan watak pendekar kampung.

Rawatlah UMNO ketika PAS juga tidak lagi menjadi pejuang Melayu dan Islam. PAS tidak berlaku adil kepada orang Melayu penganut Islam. PAS hanya berlaku adil kepada Keadilan dan DAP. PAS tidak lagi adil kepada PAS. Parasit UMNO juga mula berjangkit kepada PAS. Orang Melayu Islam semakin keliru dan celaru dengan parti yang menunjangi kepentingan mereka. Keadilan sudah semangkuk sepinggan dengan DAP. Melayu seperti ikan dalam serkap.

1 ulasan:

Admin berkata...

kembangkan syiar islam dahulu adalah matlamat utama kita sebagai org islam, org melayu sendiri ramai yg hanya melayu tetapi islam belum tentu.... pilihlah matlamat dengan betul...