Rabu, 31 Disember 2008

Selamat Tinggal 1429/2008

1429/2008 penuh celaru. Politik telah merentap sisa-sisa bahagia rakyat Malaysia. Para politikus galak mencari habuan dan kuasa. Rakyat adalah tunggul-tunggul yang dipijak untuk dijadikan tapak lompatan. Mulut para politikus menyimpan kata keraguan. Benar atau dusta. Ungkapan para politikus tiada lagi sopan bersulam budi bahasa yang berupaya menampilkan bangsa yang berbudaya, beretika dan berilmu kelas pertama. Para ahli 'Yang Berhormat' seakan hilang pertimbangan dalam kemelut mencari indentiti politik murni. Lalu diolah bahasa menjadi caci-maki untuk warisan yang kelak tentunya akan diteladani oleh anak cucu dan rakyat. Malaysia pada 1429/2008 menghimpun reba, hiba, celaka, sengketa dan sengsara. Damai dan bahagia telah direntap oleh kerakusan berpolitik.

Ekonomi 2009/2010 dijangka menguncup. Sara hidup meningkat. Para politikus 1429/2008 habiskan jutaan ringgit cukai rakyat untuk berkereta baru. Terengganu, Selangor dan Perak mendahului senarai juara. Pasti, pada 1430/2009 akan ada langkah susulan dari negeri-negeri lain. Atas nama perubahan dan kelainan gaya urus maka ada para pemimpin politikus telah membuat lonjakan hingga hilang 'perkongsian'yang sekian lama damai tanpa kemelut biarpun ia berasaskan kepada 'kontrak sosial'. Para politikus yang mempunyai kuasa kerana memperolehi pinjaman kuasa itu daripada rakyat menjadi lebih lajak dari laju. Biarpun kadangkala 'menang sorak kampung tergadai'.

1429/2008, Minyak petrol menurun melepasi kehendak sebahagian politikus tersohor. Tiada terima kasih daripada para politikus kecuali rakyat marhaen. Peranan untuk menurunkan harga makanan dan bahan keperluan hidup tetap di takah lama. Tiada kempen jalanan. Tiada poster bantahan. Rakyat dibiarkan mengeluh. Ikat perut. Terima seadanya. Bersyukur.

Lapan bulan sesudah Rabiulakhir/1429, April 2008 tanpa perjuangan untuk rakyat luar bandar. Tiada kerancakan pembangunan. Jalan raya dan jalan kampung berlopak. Pesawah semakin miskin kerana gondang mas, tikus dan padi angin. Sesudah banjir mereka tidak memperolehi habuan seperti mangsa runtuhan tanah di Bukit Antarabangsa. Politikus hilang dari arena perjuangan akar umbi dengan meninggalkan janji-janji 'bulan dipagari bintang' semasa pilihan raya lalu kepada para pemilihnya yang setia menanti dan menanti. Lapan bulan penuh sepi tanpa lawatan untuk merawat rakyat.

Selamat tinggal 1429. Selamat tinggal 2008.

"Jika ada kemahuan akan dicari jalannya, tetapi jika 'tiada' akan dicari segala alasan".

"Berjanji itu mudah tetapi menunaikan janji itu biasanya menjadi sukar"

Tiada ulasan: