Jumaat, 12 Disember 2008

Catatan Peringatan 2008 IV

Ugut dan desak. Parti 'PPP' ugut akan keluar BN jika ISA tidak dimansuhkan. Nyata akhir-akhir ini terdapat rakan kongsi Barisan Nasional mula tunjuk belang. Saya sudah agak lama mengesan dan memerhati lagak parti ala temekong mabuk. Pada ketika senang berarak dan berkerumun sambil menayang misai di muara sungai. Tetapi ketika perit kalah dan susah saling segok-menyegok. Sigung-menyigung. Cukup menarik apabila kita dapat mengenali kawan semasa senang dan kawan semasa susah.

Tidak lama sebelum ini parti Gerakan juga membuat ugutan yang sama iaitu untuk keluar dari BN jika agenda mereka tidak dilayan. Lebih lucu apabila Gerakan cuba pula mencaturkan rumah tangga UMNO . Gerakan mengatur agenda untuk mengadakan suatu bentuk forum khusus mengenai UMNO. Gerakan seolah-olah cuba menyembunyikan sebab musabab kekalahannya yang total. Diinjak-ijak. Digelitil lumat dan dicampak ke laut. Namun demi maruah para pemimpinnya membaling mercun tetapi sembunyi tangan. Agaknya untuk mengejut UMNO. Strategi paling mudah. Saya teringat peribahasa Cina iaitu 'jika kita ingin naik maka kita kena pijak kawan'.

Pada hemat saya jika PPP dan Gerakan hendak keluar dari Barisan Nasional maka inilah masa dan ketika yang tepat. Carilah hala tuju sendiri. UMNO mesti mencari rakan akrab yang baru. UMNO patut pilih PAS. PAS juga tidak perlu angkuh ketika menang. Demi Islam dan Melayu, kita tiada pilihan. Mesti bersatu walaupun sukar dan berlainan prinsip. Dalam Pilihan Raya ke-13 kelak, Melayu Islam tidak boleh kalah lagi. Jika kita jadi minoriti maka kita akan jadi boneka dalam kerajaan. Jika kita lemah kerana kalah mungkin kita masih dijadikan rakan kongsi tetapi bertaraf kuli. Diri menjadi pepatung, suara wira menjadi bisu dan bacul.

PAS perlu belajar ketika berkongsi kuasa dengan DAP dan Keadilan. Masa masih panjang tetapi dalam perkongsian yang sesingkat ini pun telah tersadung ranjau, maka jangan terlalu leka seperti UMNO. Amanah mesti ditunai. Jadilah kerajaan negeri yang mewakili Melayu Islam, yang berwibawa, tempat rakyat bergantung harap untuk sejahtera.

Negeri-negeri yang dikuasai UMNO juga mesti perkasa demi Melayu Islam. Buang segala keburukan lalu. Tanpa ketamakan pasti kita akan berada di landasan yang lurus. Biarlah untuk hanya sekali sahaja terpijak arang tetapi jangan sesekali sepanjang jalan menapak hitam. Di Malaysia sekiranya Melayu perkasa maka Islam akan menjadi perkasa tetapi jika Melayu koro maka Islam akan terhina. Demi Islam, Melayu perlu bersatu.

Tiada ulasan: