Jumaat, 5 Disember 2008

Peringatan 2008 II

Tahun 2008 mengesot ke garisan terakhir. 2008 mengheret luka hati nurani Melayu yang belum juga terubat. PAS dan UMNO belum memperolehi titik temu untuk saling bermesyuarah demi Melayu dan Islam. Sedangkan semakin hari kedua-dua parti ini semakin hilang prinsip perjuangan.

PAS bukan sahaja gagal membela orang Melayu malah semakin menggadai wadah perjuangannya yang berteraskan Islam. PAS menjadi parti teramat koro dalam Pakatan Rakyat. Gagal merealisasikan prinsip perjuangannya kerana dibayangi oleh prinsip DAP dan Keadilan. Hala tuju PAS semakin berjerebu. Para pemimpin PAS pula semakin terikut-ikut rentak DAP biarpun teraju kerajaan negeri di tangan PAS.

Di Kedah, kerajaan negeri patut lebih awal mengambil tindakan membatalkan projek Ladang Babi di Bukit Selambau. Jika benarlah bahawa kerajaan Barisan Nasional yang bertanggungjawab meluluskan tanah untuk projek ternak babi itu maka demi maruah dan prinsip perjuangan, PAS patut membatalkannya. Jangan biarkan rakyat berteka-teki dengan alasan PAS dan UMNO. Jika sebelum pilihanraya ke-12, Tuan Guru Haji Hadi Awang mewar-warkan bahawa PAS bertanding atas tiket PAS. Pas tidak berhasrat bekerjasama dengan DAP. Patutkah apabila undi diberi kepada PAS untuk jadi pemerintah tetapi PAS hanya layak menjadi watak koro di belakang tabir?

Calon PKR menang di kawasan majoriti Melayu kerana PAS tidak bertanding. Saya yakin jika PAS bertanding dengan meletakkan calonnya maka PAS akan menang dan bukan PKR. Orang Melayu hanya marahkan kepada para pemimpin UMNO dan sangat berharap nasib Melayu Islam akan berubah di tangan PAS. Yang menjadi tanda tanya apakah para pemimpin PAS yang dipilih rakyat melalui pilihan raya lalu terdiri daripada mereka yang belum bersedia untuk menjadi pemerintah? Tiada ketokohan untuk menjadi pembela rakyat atau PAS tersalah pilih barisan kepimpinannya. Rakyat inginkan khidmat cemerlang bukan calon yang memiliki ijazah profesional tetapi mengabaikan sejahtera rakyat yang diwakilinya. Rakyat bukan sahaja inginkan pemimpin yang petah tetapi juga menjadi pembela yang sentiasa bersedia berkhidmat untuk rakyat dengan rajin dan prihatin.

PAS sepatut tidak mempedulikan urusan UMNO. Biarlah UMNO dengan sampan penuh muatan tetapi bocor. PAS patut memperagakan diri sebagai pemerintah yang bergaya dan berkesan. Bagi orang Melayu, yang mereka inginkan ialah negara, agama, bangsa dan maruah mereka sentiasa dijaga dan dipelihara. Tetapi apakah tindakan PAS ketika isu berkaitan Islam diperlekeh oleh DAP? Diam. Bisu. Koro. Apa reaksi PAS ketika Ketuanan Melayu dipertikaikan? Diam. Bisu. Koro. Di manakah suara PAS apabila 'Kerajaan Katak' gagal ditubuhkan? Jika beginilah sikap yang tindakan PAS maka samalah dengan 'pendayung patah perahu pun hanyut. Hendak menolak tidak bergalah, hendak berpaut tidak bertali.

Tiada ulasan: