Isnin, 27 Oktober 2008

Airmata Darah

I am a Muslim first, party member second; I am a Muslim first, a lawyer second. I am a Muslim first an MP second. I am a Muslim first, everything else is second. - Zukifli Noordin

Watak wira Muslim yang jelas sebegini hanya lahir dari seseorang yang jujur dengan misi dan visi perjuangannya. Demi Islam. Kita jadi berani kerana kita tidak mempunyai kepentingan dan mengharapkan habuan. Melayu Islam kecewa kerana pemimpin yang dipilih sama ada Umno, Pas atau Keadilan gagal membela dan bersatu demi Melayu dan Islam. Kekoroan pemimpin Melayu kerana memiliki kekotoran hati yang semata-mata ghairah untuk jadi pemerintah. Kepentingan agama dan bangsa menjadi agenda kedua.

Masa depan Melayu Islam berliku. Sukar untuk kita menentukan siapakah yang sebenarnya jujur untuk berkata benar dan berani? Sewaktu berkempen untuk menang dalam piliharaya kita terpesona dengan janji. Tertarik dengan personaliti yang kelihatan jujur. Ikhlas. Amanah. Islamik dan patriotik. Namun itu adalah wayang. Watak itu adalah watak dalang. Apabila gong dan serunai bergema maka ceriteranya tiba-tiba berubah. Watak menjadi celaru kerana dirasuk oleh habuan semasa.

Itulah pesta wayang kulit dalam arena kepimpinan Melayu Islam. Wataknya pepatung. Lagunya juga bercampur aduk. Ada Melayu. Ada Arab, Ada Thai. Ada Cina dan ada India/Hindi. Yang celaka dalam duka ialah penonton. Sama saja dengan status pemilih dalam sesuatu pilihanraya. Bandingkan. Mereka hanya berupaya menilai apabila wayang tamat. Lakonan dan perjuangan MP Melayu Islam akan hanya dihukum apabila tiba pilihanraya akan datang. Jarak waktu itu adalah pemisah yang amat jauh dan sebarang kesilapan yang dibuat oleh pemimpin adalah gadaian yang tidak tertebus.

Air mata Tok Dalang tidak mungkin sama dengan air mata umat Islam. Kita sedih kerana disaluti emosi duka dari ceritera tetapi manakah yang lebih sedih jika kita kehilangan identiti bangsa dan Islam. Rakyat hanya berupaya melihat watak lakonan di layar tetapi di belakang pentas kita sepatutnya diberi kesempatan melihat siapa dalang yang bermain wayang. Adakah sama lakonan para MP kita semasa berada di kawasan pilihanrayanya dengan lagak lakon mereka di parlimen?

Belilah sebatang pena untuk menulis diari duka kita di tanah air yang tercinta. Semoga kita tidak kehabisan dakwat untuk menulis sejarah runtuhnya jati diri para pejuang umat Melayu Islam yang bacul di bumi kelahirannya. Kita tidak perlu menangis kerana airmata darah tidak mungkin dapat menebus segala yang tergadai kelak.

Tiada ulasan: