Rabu, 22 Oktober 2008

Jahit Yang Carik

Cantum dan jahit. Parut kian terkebak dan semakin rabak. Luka terkoyak. Pemimpin profesional Melayu tampil bersuara. Seru 'Bersatulah Melayu'. Bersatu tanpa beralas aliran fahaman politik. Jahit semula segala yang carik. Cantum dan tampal segala yang robek. Melayu telah hilang suara hingga ada yang sudah berani melunggukkan kita sebagai warga yang bertaraf penyewa di negara yang tercinta ini.

Suara kita sudah dikategorikan sebagai suara perkauman. Sahabat-sahabat kita sudah menjadi musuh dan lawan. Mereka semakin berani menikam depan dan belakang. Mereka telah berani racun di mana sahaja ada aliran. Kita jadi kelu. Bisu. Diam. Koro. Bacul. Bila ada suara membela nasib orang Melayu maka suara itu dianggap suara perkauman tetapi apabila suara sahabat kita membela nasib kaum mereka ia dianggap suara wira pembela hak bernegara. Para pemimpin kita hilang hala, hilang cara hingga lupa punca sesuatu gejala yang sengaja dijadikan agenda mereka. Semacam ada kesepakatan di antara mereka terhadap cita-cita bagi merealisasikan agenda bersama. Fahaman politik sesama mereka diketepikan. Apa yang untungkan mereka, mereka sokong dan kejap sepakat. Sebaliknya kita diagah. Kita diajak bertelagah. Dilaga agar terus berbalah. Diacah untuk risau dan gundah.

Apabila Umno tidak lagi menjadi Umno. Pas bukan lagi Pas. Keadilan tidak lagi adil kepada Melayu, maka kerana itulah saya kira 'Titah Seri Paduka' mencanai sejarah betapa lemah pelaksanaan amanah oleh para pemimpin kerajaan 2008. Tidak pernah tertulis dalam sejarah tanah air kita akan adanya titah sebegini untuk sindir dan sekeh kekoroan pemimpin. Rakyat memang meruap marah. Pemimpin masih berwatak kura-kura. Belakang dibiarkan untuk dipijak dan kepala masih juga disembunyikan.

Demikianlah kesilapan yang terancang. Marah yang membawa padah. Menang sorak kampung tergadai. Para pemimpin Melayu dan Islam mesti selari arah agar kita tidak selamanya kehilangan punca. Hilang kuasa. Hilang harta. Hilang bangsa. Hilang agama dan hilang negara.

Apabila satu pintu tertutup masih ada pintu-pintu yang terbuka. Usah membazir masa untuk berusaha membuka pintu yang tertutup tetapi pilih dan laluilah pintu-pintu yang lain, yang telah tersedia terbuka. Kepada sesiapa yang masih ingin membuka pintu yang tertutup biarkanlah. Minda yang tertutup memang sukar untuk diarah mencari pintu yang terbuka.

Tiada ulasan: