Selasa, 14 Oktober 2008

Raja Cicak

Lariannya amat pantas. Lincah menapak dada siling. Raja Cicak. Cicak tidak pernah hormat sesiapa. Sama sekali tidak. Dia menjadi Raja. Dia langkah dan lintas kepala sesiapa sahaja tanpa hirau pangkat dan darjat. Dia cukup tidak bertatasusila. Dia angkuh dan berlagak samseng kerana tidak ada sesiapa pun yang berani mengusirnya di dada siling. Tidak upaya. Tidak berkemahiran. Tidak terlatih.

Najis spesis cicak tetap hitam dan putih. Itu telah menjadi kenyataan yang tidak sesiapa pun bisa menafikan. Nilai yang menjadi hakikat pegangan manusia. Mesti ada hitam putih meskipun itu adalah najis yang nyata. Malah dia melepaskan najisnya sesuka hati. Tidak kira istana, tidak kira mahligai, tidak kira rumah ibadat mahupun pondok buruk di pinggir sawah. Sesungguhnya dialah pemerintah lelangit untuk setiap bangunan. Hebat kerana dia sentiasa berlari di atas pundak segala raja dan segala jenis manusia.

Di bumi Malaysia, siapakah pemegang watak itu kini? Saudara-saudara boleh namakan sesiapa sahaja. Semakin ramai nama disebut dan disenaraikan maka semakin ramailah Raja Cicak. Persoalannya adakah kita salah seorang daripada perwakilan yang menjadi pemilih Raja Cicak? Dan adakah manusia seperti Raja Cicak itu patut dipilih untuk menjadi pemimpin kita? Hatta adakah kita kenal semua calon-calon Raja Cicak itu?

Kelak adakah kita akan diperintahi oleh Raja Cicak yang berkongsi rumah bersama Raja Katak? Akhirnya para memanda dan hulubalang kita terdiri daripada mereka yang berwatak ular, biawak, buaya, ketam, kura-kura dan tikus. Benar, memang sukar jika kita tidak berwatak manusia sejati. Lebih sukar jika kita menjadi dalang. Untuk ahli Umno, selamat bersidang. Untuk ahli Pas berwaspada kerana kita membawa panji-panji Islam. Untuk ahli Keadilan, tidak sukar mengkategorikan watak-watak tersebut jika kita rajin untuk mempelajari ilmu yang dianugerahi Allah. Untuk umat Melayu jadilah 'Melayu' yang jiwaraganya adalah manusia dan Islam.

Tiada ulasan: