Selasa, 7 Oktober 2008

Gelap

Gelap. Hitam pekat. Laluan yang dicari juga tiada berlampu dan berliku. Meraba tanpa cahaya. Ketika panggung sesak, Hindraf terpa masuk seperti samseng gambar koboi. Wayang bermula tenang tiba-tiba menjadi kecoh. Hindraf menghantar pelakon tambahan tanpa skrip. Dengan lagak samseng merampas arena. Hak orang lain untuk mendapat nikmat lakonan dunia dinafikan. Demikian awalan kepada lagak Hindraf di Hari Terbuka PM.

Hindraf gelap hati. Hitam pekat dengan dendam. Mencari lorong penyelesaian tanpa berpandu kepada haluan bertatasusila dan undang-undang. Salah tempat. Menjadi perampas nikmat kehidupan yang berharmoni. Berlagak samseng seolah-olah arena itu menjadi medan tebusan. Sebenarnya Hindraf silap. Tidak ada manusia yang waras, yang dapat merela dan merestui lagak sombong serta angkuh seperti itu. Malah orang lain juga berupaya berlagak melebihi lakonan tersebut. Tetapi lorong damai, waras dan matang masih terbuka. Namun Hindraf memilih untuk mengheret tapak berselut untuk memijak hamparan permaidani indah. Hindraf amat jahil untuk hidup berkongsi negara seperti Malaysia.

Hari ini dan saat ini saya termangu dan merungus secara jantan. Hindraf membuat aduan dan laporan kepada polis terhadap Syed Hamid dan Utusan Malaysia. Celakoi betul. Patutkah ketika kita menceroboh rumah tangga bahagia orang lain maka akhirnya kita dakwa ada pihak yang lebih jahat kerana menegur kejahilan kita? Inilah pandangan dan aliran haram daripada pertubuhan yang haram. Jika Hindraf merupakan pertubuhan haram maka mengapa kerajaan tidak bertindak. Jangan biarkan yang haram menjadi halal. Jangan sampai kehidupan harmoni yang dikongsi ini menjadi tembok yang bertambak. Jangan biarkan marah berkerak. Jangan biarkan dendam berendam masam.

Walaupun hidup berkongsi kasih dan berkongsi negara namun semua kita perlu beringat bahawa kita masih ada sempadan dan pagar halangan. Kita masih tidak berkongsi hak milik yang kita warisi dan yang kita bayar untuk kita masing-masing memilikinya. Jangan cuba rampas hak itu. Ambillah apa-apa yang menjadi hak saudara-saudara secara halal tetapi jangan sama sekali menghalalkan cara untuk menghalalkan tindakan. Silap. Masih ramai wira Melayu di Malaysia.

Tiada ulasan: