Selasa, 21 Oktober 2008

Meriam Buluh Tembak Suara Hantu

Suara Tun Dr Mahathir menjadi suara berhantu. Kadangkala digeruni. Kadangkala ditakuti. Ia kadangkala dibenci. Malah ada yang ingin melihat hingga ke hujung manakah suara itu akan bergema. Tun Mahathir tidak pernah gusar dengan apa-apa pandangan dan tanggapan orang terhadapnya. Beliau akan lakukan dan suarakan apa sahaja isu yang difikirkannya, yang kadangkala melangkau jangkaan. Tun ada jawapan dan alasan tersendiri. Malah beliau mempunyai data dan fakta yang mencukupi untuk mempertahankan hujah dan saranan. Inilah kehebatan Tun berbanding dengan pemimpin lain.

(Entri saya tentang 'Mahathir menggelecek Abdullah' hilang. Mungkin kemahiran minimum saya belum mencukupi untuk elak kehilangan entri itu. Biarlah.)

Apabila Tun Mahathir mengelecek Abdullah dan Abdullah keletihan serta memohon untuk keluar padang menjadikan permainan semakin gawat. Rioh rendah. Kutuk mengukuk. Lobi melobi. Akhirnya para pemain team Abdullah bertempik marah. Mahathir diserang. Kiri Kanan. Depan belakang. Namun sebagai seorang yang mahir menggelecek, Tun dapat memperbudakkan.

Memang benar Tun adalah pemain import. Pemain luar. Bukan pemain kelab tempatan. Semua orang telah khatam bahawa Tun memang bukan ahli Umno. Bukan. Tun telah buat slogan pengisytiharan dengan jelas bahawa beliau keluar Umno selagi Abdullah menjadi peneraju utama. Itulah yang dilakukannya. Tun masih patuh dengan pendirian itu. Tidak berganjak setapak pun.

Berada di luar Umno tidak bermakna seseorang itu mesti menjadi koro. Pemilihan Umno adalah pemilihan pemimpin Malaysia. Rakyat yang bukan ahli Umno juga berhak untuk bersuara. Biarlah dilabelkan sebagai suara hantu. Suara sumbang. Celupar. Gatal. Labellah. Itulah demokrasi. Hak memberi pandangan dan cadangan adalah suara seorang rakyat. Kenapa mesti takut. Kenapa mesti dihalang. Anak jantan biasanya beradu secara anak jantan juga.

Pada hemat saya meriam buluh yang dihala kepada Tun cuma acahan daripada pencucuh dampingan yang terasa tergugat strategi. Sudah mula melihat ancaman. Terasa sudah tidak selamat kedudukannya. Meriam buluh tidak bersimpai pastinya tidak upaya bertahan lama. Aliran corak pemilihan Umno kali ini sudah lari dari landasan lama. Para pendamping Abdullah telah berada dibaris tercorot. Penentang Abdullah diberi undi dengan jelas untuk menang bergaya. Pencacai Abdullah pula tercungap-cungap mencari nafas untuk terus bermain walaupun jelas telah tertewas. Siapakah yang berani secara jantan untuk angkat tangan dan keluar padang lebih awal dengan cara terhormat? DalamUmno aksi sebegini jarang ada.

Dalam sebulan dua ini pasti akan ada lagi meriam buluh untuk menembak suara hantu. Yang pasti kadangkala bukan suara hantu yang ditembak tetapi sebaliknya tertembak pula kaki sahabat. Terlalu banyak bunyi tembakan meriam buluh maka suasana pesta menjadi semakin meriah tetapi sumbang. Meriah kerana melihat kemahiran menggelecek. Sumbang kerana tembakan salah situasi, salah masa dan salah sasaran.

Tiada ulasan: