Jumaat, 10 Oktober 2008

Langkau Ke Hadapan

Seakan gumpalan yang berkecai. Hancur. Serpihan bertebaran. Untuk kembali menjadi gumpalan yang teruli pasti memerlukan tagihan waktu yang panjang. Maka senario poliltik Umno memerlukan peneraju yang bijaksana, wibawa dan berwatak wira. Komentar terhadap seteru politik perlu beralas. Biar lawan menjadi kawan. Jangan terlajak kayuh. Jika terlanggar pengkalan, pengkalan runtuh penumpang pasti tercampak. Perahu rongak pasti karam. Menampal bocor lebih sukar daripada memalam lubang.

Politik Malaysia adalah politik dunia ketiga. Penuh dengan dakwaan yang bercelaru. Sama ada semuanya benar belaka atau semuanya dusta semata-mata. Rakyat terpinga-pinga untuk mencari kebenaran. Bukti dan alasan ditonjol untuk menghalalkan agenda biarpun bukti dan alasan itu hanya reka cipta yang sangat inovatif ke arah mencapai cita-cita peribadi.

Saya ingin melihat politik dunia kedua. Setakah lebih baik daripada dunia ketiga. Kemenangan dalam pertandingan biarlah yang tidak diragui dan dipertikaikan. Tidak ada unsur ugutan. Tanpa sogokan. Tanpa janji dan habuan. Kemenangan biarlah tidak tersadung dengan kejaguhan ala samseng. Biarlah tertib dan bertatasusila. Berbudaya dan bercirikan nilai Islam yang maha sempurna. Pamerkan watak Islam, peribadi Islam, pentadbiran Islam dan gaya kepimpinan Islam. Sebenarnya itulah ciri melayu yang dikehendaki oleh generasi Melayu abad ini. Mudah.

Bertelagah. Rebut jawatan. Kelompangan ilmu dan pengalaman. Watak jantan jadah. Celupar tidak bertempat. Membazir dengan pesta-pestaan. Tidak pasti kehendak rakyat. Terpesona dengan asakan kebendaan. Lupa diri. Berlagak jaguh. Rendah budaya. Rendah peribadi.

Akhirnya isi tembolok sendiri. Perjuangan untuk agama, negara dan bangsa menjadi agenda pilihanraya agar sentiasa dipilih. Diri ditonjolkan sedangkan sepanjang khidmat penuh dengan munafik. Tidak tunai janji. Demikianlah lakonan-lakonan para pemegang watak pemimpin Umno yang dihukum oleh rakyat. Jelas terpamer episod yang memaksa rakyat bertempik dan berteriak agar peneraju utama Umno turun dari pentas pemerintahan. Ingatan itu mesti terpahat pada hati setiap penganti yang menawar diri untuk bertanding.

Meskipun ada yang mendabik dengan angkuh bahawa dia menang dan dipilih sekali lagi oleh rakyat namun individu itu jangan lupa hukuman pada pilihanraya akan datang. Selamat bertanding, selamat bersidang dan selamat berjuang. Kalah jangan menjadi katak. Menang jangan menjadi merak.

Tiada ulasan: