Jumaat, 24 Oktober 2008

Pelangi Politik Malaysia

Politik Malaysia semakin berwarna-warni. Pun begitu ia semakin dibaluti kekusaman. Lusuh. Pudar. Warna-warna ceria telah hilang dan terhakis. Orang Melayu seolah-olah hilang watak-watak wira. Wajah dan wadah perjuangan pemimpin Melayu Islam berbalam kelabu. Kabur. Mereka diam dan bisu pada ketika mereka perlu gegak bersuara mempertahankan hak yang jelas menjadi warisan bangsa kita.

Saya jangka warna politik Melayu akan berubah jika watak koro dan bacul terus diguna pakai oleh Pas dan Umno. Mereka gagal bersatu suara pada ketika isu yang yang membabitkan melayu dan Islam dipertikai. Pola pemilihan wakil rakyat dalam pilihanraya ke-13 kelak akan turut berubah. Pengundian secara terancang dan senyap oleh bukan Melayu dalam pilihanraya lalu telah menyebabkan warna politik Melayu bertampok hitam.

Mulai sekarang orang Melayu perlu melihat agenda merampas undi Melayu untuk kemenangan calon bukan Melayu. Pola dan aliran pemilihan secara itu jelas terpamer dalam piliharaya lalu. Calon bukan Melayu yang menjadi wakil Barisan Nasional kalah. Calon Melayu Barisan Nasional juga kalah di kawasan kuat mereka kerana pola dan aliran sokongan bukan Melayu diberi kepada calon lawan. Demikian warna yang ditentukan untuk mengubah lantai, dinding dan bumbung politik orang Melayu. Amat terancang.

Orang Melayu perlu bertindak untuk mewarnai pola pemilihan dalam pilihanraya akan datang. Kita perlu melihat dan melukis peta perjuangan yang kian berubah. Warna telah berubah. Janganlah sekali terpalit arang maka sepanjang hayat kita berwajah hitam. Janganlah asyik menatap lengkungan pelangi sehingga kita lupa terik matahari akan segera menjadi pelupus yang kejam segala pemandangan indah. Melayu perlu berubah dari keasyikan.

1 ulasan:

Suraya berkata...

I don't think you get the clear picture. I totally not agree with you. Come on la, open you eyes!

Politic not that ugly, people like you make it dirty.

Please remember the basic principle of politic, make a research if you need to.

http://www.akubetul2.blogspot.com