Sabtu, 4 Oktober 2008

Cermin Retak

1.
Langkah Muhyiddin Yassin dan Muhammad Taib menunggu Pak Lah membuat keputusan pada 9 Oktober ini sebagai keputusan bertatasusila. Namun Ali Rustam dan Ahmad Zahid terus tawar diri untuk jawatan Timbalan Presiden. Jika selama ini Muhyiddin dianggap dalang yang membuka gelanggang dan menikam dari belakang namun perkiraan itu mungkin tersasar. Ahmad Zahid dan Mohd Ali Rostam adalah pemanah tepat dari persembunyian rahsia. Mereka seolah-olah memaksa Pak Lah agar melepaskan jawatan untuk diambil alih oleh Mohd. Najib. Masakan tidak! Jika itu bukan wayangnya maka kenapa mereka mendahului pengumuman daripada Pak Lah dan Najib? Jika Pak Lah terus bertanding jawatan Presiden, apakah ini bererti mereka tawar diri untuk bersaing dengan Najib?

2.
Kegelojohan untuk merebut habuan biasanya menyebabkan seseorang tidak menoleh. Kawan diketepikan. Ketua disisih. Peraturan dan etika dibelakangi. Itulah manusia yang menjadi pemimpin Umno. Pemimpin ditolak rakyat melalui PRU ke-12. Inilah wajah pemimpin yang masih diulik mimpi indah masa silam. Ukurlah baju ditangan sendiri. Jika hanya ada pengayuh kolek janganlah jong hendak didayung. Bergeraknya tidak, kelak pengayuhnya patah.

3.
Umno memang kepupusan pemimpin. Pemimpin yang ada adalah buaya yang ternganga lapar. Keutamaan adalah habuan dan jawatan. Sebagai pemerintah yang diberi mandat oleh rakyat telah diabaikan. Enam bulan berlalu penuh dengan siku menyiku, tendang menendang, sepak menyepak, kilas mengilas dan akhirnya akan tiba kepada episod bunuh membunuh sesama sendiri.

4.
Ahmad Zahid dan Mohd Ali Rustam usah tahan bubu di kolam ternak. Kujam disimbah jala ditebar. Menjaring secara kotor itu amat mudah dikesan. Taktik ala budak tingkat 4 Putrajaya eloklah dihentikan. Mudah sangat. Ahmad Zahid menebar jala di Perak. Ali menjala di Melaka. Kelak Muhammad Taib memukat di Selangor. Hishamuddin pancing seekor dua di Johor. Rashid di Penang. Anwar Musa di Kelantan. Shahidan di Perlis. Di Kedah Det Khalid tahan tuaq seekor dua tentu dapat. Muhyiddin terkapai terkena pukat. Kelupur sendiri.

5.
Ahmad Zahid tawar diri jadi Timbalan Presiden. Kura-kura pun tidak berani menghulur kepala. Malu. Cermin diri. Inilah lompat ala hantu cina. Baju koyak rabak. Muka huduh. Berjalan tidak berpijak ke bumi. Dia baru ada lesen pemandu motosikal mahu bawa pesawat. Kalau hendak terbang tinggi berlatihlah di landasan panjang. Lihatlah cermin hadapan dan cermin belakang. Jangan lupa sesekali perlu melihat cermin sisi. Brek motosikal dengan brek motokar dan dengan brek pesawat amat jauh bezanya. Gunakan pada ketika dan tempat yang tepat.

6.
Gelanggang jawatan ketua pemuda juga menarik. Mingguan Malaysia sudah beri fokus. Khir Toyo dan Ahmad Zahid sudah ditaja dan jaja. Berita Harian tentu saja julang budak tingkat 4. Mukhriz dibiarkan menyalak di Jerlun. Regu Khir ialah Muhammad Taib. Regu Ahmad Zahidi ialah Shahidan. Tok Det Khalid tidak mungkin beregu dengan Mukhriz. Nanti ada putri yang marah dan merajuk. Hishamuddin hilang wisel. Kerisnya tercampak. Dia tidak pernah berjaya menjaringkan gol walaupun bola diletakkan ke kakinya.

Kita perlu terima hakikat bahawa cermin yang retak akan menghasilkan wajah-wajah yang retak juga. Umno retak kerana pemimpinnya retak.

Tiada ulasan: