Isnin, 13 Oktober 2008

Lebih Lucu Dari Sedih

Tersentak. Terpegun. Ulasan yang jitu. Tepat. Tajam dan memokah kepala sesiapa sahaja yang difokuskan. Kata PM, "kadang-kadang lebih lucu dari sedih kerana parti yang kalah tidak dapat tubuh kerajaan berlagak macam dia menang, kita yang menang seolah-olah kalah".

Inilah isu yang saya, rakan-rakan dan penganalisis politik fokuskan untuk menyedarkan kerajaan bahawa agenda penubuhan kerajaan pemerintah sebenarnya telah selesai sebaik sahaja proses angkat sumpah pegang jawatan kerajaan tamat. Agenda utama ialah melaksanakan tugas memerintah dengan menumpukan kepada janji-janji parti kepada rakyat. Tetapi 'politik kelas ketiga' membelenggu pemikiran para pemimpin yang dipilih. Sama. Kerajaan ataupun pembangkang. Rakyat keliru dengan lagak para pemimpin. Di negeri yang bertukar tangan dari BN kepada Pakatan Rakyat mereka bertindak seolah-olah mereka adalah pembangkang. Sementara di peringkat pusat kita lihat kerajaan yang diberi kuasa seolah-olah hilang punca lalu bertindak seperti pembangkang. Pembangkang yang jelas tidak mempunyai majoriti untuk menjadi pemerintah pula berlagak seperti pemerintah.

Terlalu banyak masa dan tumpuan hilang dengan bertelagah seolah-olah pilihanraya ke-12 itu tidak menentukan kemenangan dan kekalahan kepada mana-mana parti. Pelikkah atau kita jahil atau kita masih dikongkongi oleh aliran politik kelas ketiga? Arakian kerana itu kita tersogok dengan isu kerajaan katak. Kita ikut bapak ketam. Kita dengar dan terpesona dengan raja ular. Kita terikut-ikut dengan kempen resam biawak. Kita jadi manusia tetapi kita urus kerajaan ala kerajaan rimba.

Jika inilah yang ditafsir dan direalisasikan awal dahulu oleh kerajaan sesudah pilihanraya maka BN akan cepat stabil. Keterbukaan pasti ada hadnya. Berpada-padalah kita menyelak. Berpada-pada juga untuk biarkan orang menyelak. Jangan hingga ke takah bogel. Malu dan jijik. Ekoran keterbukaan itu maka timbullah isu yang diprotes rakyat hingga PM terpaksa turun tangga Putrajaya. Pertama, tidak tunai janji. Kedua, kerana gagal bertindak. Ketiga, kerana tindakan tidak selari dengan kehendak rakyat. Keempat, ego campur angkuh. Kelima, koro dan bacul untuk jadi pemerintah yang berwibawa. Keenam, bercakaran sesama sendiri dalam kerajaan. Ketujuh, gelojoh cara dan rakus habuan. Kelapan, kurang bersedia untuk jadi pemerintah dan terkejut dipilih untuk memerintah. Kesembilan, tidak berwatak wira rakyat. Kesepuluh, korek dan usik sejarah dan hak yang telah dibedak dan dibahagi. Tentunya terdapat deretan sebab lain mengapa rakyat marah. Semuanya berpokok kepada janji dusta dan hilang punca untuk berkongsi negara.

2
Umno. Adakah dari saat ini hingga Mac 2009 kita masih beradu domba untuk menang jawatan. Untuk jadi wira pilihan. Untuk itu kita lupa kepada retak. Kita lupa kepada janji untuk bersatu. Kita lupa untuk cermin diri. Kita tidak ukur aras kedudukan. Kita ghairah untuk berada dalam senarai utama yang kelak dipilih oleh Presiden atau Timbalannya. Kita lobi bahawa kita orang Presiden atau kita orang Timbalan. Kita atur strategi supaya orang lain jatuh biarpun mereka sahabat seperjuangan. Semua larangan menjadi halal asalkan habuan tercapai. Inilah perjuangan yang tidak berpaksikan nilai Islam. Inilah kegelojohan yang dinilai oleh rakyat. Semua pemimpin Umno hanya berjuang untuk kantung sendiri. Jika gagal dipilih mereka merajuk. Sabotaj. Tidak menyokong calon yang berjaya sekaligus menafikan prinsip demokrasi.

Lebih lucu dan sedih jika bertukar laku menjadi katak. Menjadi biawak. Menjadi ketam. Menjadi ular. Semuanya kerana gara-gara kecewa ekoran tidak dipilih. Rakyat dibiar seperti temekung di kuala sungai. Berkerumun. Kujam yang dinanti tidak dicampak jua. Akhirnya menyiku sesama sendiri. Adilkah perjuangan yang bernama refomasi jika rakyat diberi kulit dan kuah sementara isi dan rencah diceduk pemimpin? Renunglah masa depan rakyat dari tangan mereka yang sentiasa menadah dan mengharap. Mereka telah lama dijanjikan bulan dan bintang maka kali ini berilah mereka bumi tempat berpijak dan bernaung. Untuk hidup dan mati di Malaysia tercinta.

Tiada ulasan: