Khamis, 16 Oktober 2008

Anai-Anai Berpindah Busut

i
Anai-anai berpindah busut. Permaisuri ditinggalkan sendirian. Tanpa soldadu lagi yang keluar masuk istana lama. Demikian plot cerita kehidupan yang berkisar kepada arus politik tanah air. Jelas dan nyata. Abdullah Ahmad Badawi semakin kesepian di penjuru Putrajaya. Tiada pekerja dan tiada soldadu mendampingi. Yang menjadi buruan dan hurungan ialah Najib dan Muhyiddin. Di mana ada Najib di situlah ada soldadu. Berkerumun macam tempua bermalam di pohon nan sebatang. Maka berlangsunglah 'Pesta Wayang Jalanan'. Meriah. Di sini kedapatan pelakon berbakat besar dan pelakon tambahan. Kita juga akan menemui pelakon upahan. Kita terserempak dengan watak-watak manusia dengan topeng-topeng. Biasanya apabila jambatan baru dibina maka jambatan lama diletakkan tukun halangan. Laluan baru akan dibuka. Inilah 'perjuangan yang belum selesai' yang Tun Dr. Mahathir akan hadiahkan kepada Abdullah Mac 2009 kelak.

'Allah Maha Adil dan Dia memberi keadilan itu secara saksama untuk dirasai oleh hamba-Nya. Jika seandainya Abdullah pernah melakukan sesuatu kepada Mahathir maka segala yang pernah dirasai dan dialami oleh Mahathir itu akan dirasai dan dialami oleh Abdullah. Hal yang sama telah berlaku kepada Mahathir sebelum ini. Renung dan hayatilah petunjuk itu.

ii
.
Senyumlah, senyumlah wahai cik Awang golek. Lucu. Sedih. Marah. Meluat. Segalanya berpusar-pusar di pundak kita. Kenapakah kita terlalu membuang waktu untuk membahas, menolak dan mengesa agar menggantikan Anggaran Bajet 2009 yang telah berjam-jam juga dibentangkan? Bekas Menteri Kewangan, saudara Anwar Ibrahim telah menghabiskan masa berjam-jam untuk menjuarai persidangan Parlimen kini. Hebat kerana mencari gali alasan tetapi memperlihatkan kejahilan Anwar yang sangat ketara.

Semasa saudara Anwar menjadi Menteri Kewangan siapakah agaknya yang menyediakan anggaran bajet pada ketika itu? Siapa pun tidak mungkin percaya bahawa sesuatu bajet itu disediakan oleh menteri. Yang menyediakan sesuatu bajet ialah para pegawai kerajaan dari peringkat paling dasar hingga ke peringkat paling atas. Mereka terdiri daripada pegawai profesional dan pegawai sokongan pada setiap peringkat di setiap kementerian dan agensi kerajaan dan bukan kerajaan. Bajet 2009 adalah himpunan cadangan dan pemikiran manusia yang terlatih. Pada hemat saya, saudara Anwar juga akan akur dan pernah akur dengan cara yang sama untuk memperolehi cadangan dan angka-angka yang menjadi pertikaiannya itu seperti mana yang beliau lakukan dahulu.

Dalam tulisan saya semalam, saya telah simpulkan bahawa para pemimpin yang kita pilih adalah para pemimpin yang mewarisi pemimpin dunia ketiga dan hari ini saya simpulkan mereka sebagai pemimpin kelas ketiga.

Anwar bercita-cita besar untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia berasaskan teori 'Katak'. Jika ada katak-katak yang melompat maka akan tertubuhlah kerajaan kataknya. Tetapi tidak semudah itu. Anwar perlu juga jeling kepada pukat dan jaring. Kail dan joran. Kujam dan umpan.

Segala yang difikirkan oleh Anwar itu pastinya telah difikirkan juga oleh penentangnya. Anwar janganlah lupa diri bahawa dia pernah menjadi pemerintah dan pada masa itu dia juga mempunyai penentang. Stabilkah kerajaannya jika penubuhan kerajaan idamannya itu bertenggek kepada soldadu katak? Pada masa itu apabila 'bajet air tangan Anwar' dibentangkan maka saya pasti bajet itu juga akan ditentang dan minta diganti. Akhirnya dimanakah kuala yang dipanggil muara? Anwar akan hilang punca sama seperti dia mencari punca untuk merealisasikan impian bagi menubuhkan kerajaan katak yang semakin hari semakin tersangkut kail.

Tiada ulasan: