Ahad, 5 Oktober 2008

Korban Kuasa

Katak memang galak ketika hujan. Ikan-ikan juga galak tidak terkira. Silap hitung ikan menyambar katak. Salah sambar ikan tersangkut ke kail. Senario ini lumrah dalam Umno kini. Galak. Ghairah. Gatal. Galak tawar diri untuk bertanding. Ghairah melobi. Gatal adu domba. War-war. Tayang. Lakon. Dan macam-macam hampir sama dengan penjaja pasar lambak.

Ahmad Zahid dan Mohd. Ali sudah ambil tempat di gelanggang. Timbalan Presiden. Muhammad Mohd. Taib tunggu untuk ikut ke gelanggang yang sama. Cuma Muhyiddin masih di gimnasium berlatih. Sembunyi teknik dan taktik. Menarik.

Ketika Zahid dan Ali galak di gelanggang bagaimana agaknya jika Muhyiddin tawar diri untuk jawatan Presiden? Biar dia masuk gelanggang bersama Pak Lah atau Najib. Pada hemat saya pastinya akan punahlah strategi katak dan ikan-ikan yang galak itu. Muhyiddin mesti berani memangkas sebelum dia dicantas. Berani memangkas, kelak pohonnya biak bertunas dan hidupnya kian subur. Jika terkorban biarlah terkapan sebagai wira. Para pembunuh adalah rakan yang melontar lembing di muka tangga. Jika Najib turut main kotor maka dia akan turun tangga seperti Pak Lah dan akan dijangkitkan kail oleh katak-katak dan ikan-ikan yang galak itu jua. Siapakah mangsa korban kuasa episod 2009? Umno kian parah jika ikan-ikan dan katak-katak yang galak serta ghairah mahu terus berebut tempat untuk memerintah.

Tiada ulasan: