Jumaat, 1 Ogos 2008

Pilihanraya Kecil Permatang Pauh

Usah meributkan keadaan. Apabila tiba hari penamaan calon kelak serah borang dan bertanding. UMNO, PAS, Keadilan, DAP. Gasaklah. Kehuduhan politik Malaysia kian mengeciwakan rakyat. Pihak yang mementingkan diri sentiasa ingin menempatkan diri di arena politik demi mencapai cita-cita, sedangan kepentingan rakyat yang mengharapkan khidmat ke arah kesejahteraan hidup menjadi agenda sampingan yang tidak lagi menjadi penting.

Jutaan ringgit akan dibaziri bagi penyediaan kertas undi dan urustadbir pilihanraya oleh Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia. Jutaan ringgit lagi dibazirkan untuk kertas propaganda, sepanduk, Poster, upah dan sogok kepada segala jenis jamuan bagi pekerja parti. Ia termasuklah cetakan kertas fitnah, kos pengangkutan, kos minyak kenderaan rakyat yang akan hadir pada setiap kempen. Berapa banyak pula kos tuntutan perbatuan para pemimpin, para ahli Yang Berhormat sama ada DUN, atau Parliman yang turun berkempen untuk calon masing-masing. Apa yang rakyat dapat?

Pada hemat saya usah ada pertandingan. Biarlah Anuwar Ibrahim menang tanpa bertanding. Untuk apa kemenangan jika 'menang sorak kampung tergadai'. Kalau BN menang ia akan dituduh 'TIPU' @ 'KECOH'. Sekiranya Anuwar menang akan ada dakwaan bahawa BN tiada lagi pengaruh. Rakyat telah hilang kepercayaan. Yang menang atau kalah, pada hemat saya adalah orang melayu. Demi penjimatan wang rakyat dan negara biarlah 'Tiada Pertandingan' Namun pada firasat saya kemungkinan 'tiada pertandingan' adalah amat tipis. Kepada kita, Pukat atau jala sama sahaja kerana yang terkorban adalah ikan. 'Ikan' dalam apa situasi dan kedudukannya ia akan tetap menjadi mangsa .

Tiada ulasan: