Ahad, 17 Ogos 2008

Percaturan Permatang Pauh

Tampak hebat. Gagah, Kacak. Segak. Tampan. Percaturan antara tiga pencatur mewakili tiga parti siasah di negara kita mencetuskan suasana radang dan akan disusuli dengan ketegangan yang kelak penuh dendam sekaligus merugikan bangsa. Siapapun yang menang rasa-rasanya ia tidak berupaya merubah struktur politik negara. Anwar akan terus dengan mimpi yang sentiasa mengigaui tidur siangnya. Manakala Arif Shah jika menang pun tidak berupaya merubah senario Ahli Yang Berhormat Parlimen Malaysia untuk kelihatan lebih mantap. Menang atau kalah, papan catur itu tidak berubah dan tidak bertambah tapak kerana ia sekadar melibatkan anak-anak caturan dibunuh atau terbunuh. Permainan tetap diteruskan. Hanya sanya jika Hanapi Mamat (AKIM) menang maka UMNO, Pas dan Keadilan akan berdepan dengan kehakisan keyakinan tetapi percaturan 'melayu' tetap bercelaru seperti sekarang.

Seperti biasa apabila ada sesuatu "keRAYAan" yang sengaja dicetus hingga menjadi kalut maka PM akan berada dalam keadaan 'seperti biasa', dan 'selesa' . Biarpun negerinya telah ditawan dan ramai soldadunya terbunuh dalam percaturan terdahulu namun dia tetap melepaskan Panglima koronya itu untuk menjadi penggempur. Berupayakah Najib kiranya tanpa sokongan padu Paklah. Kalau benar PAKlah bercita-cita untuk memulihkan UMNO maka inilah masanya. PAKlah mesti turun padang. Gemblenglah tenaga kerja UMNO habis-habisan. Dari situ akan tampak bahawa PAKlah mengota janji. Ada kesungguhan untuk baik pulih UMNO. TETAPI kalau hanya kata-kata yang menjadi omong-omongan sudah tentu Paklah tetap jadi PAKlah. Senang abadi. Masihkah lagi untuk terus-terusan dengan watak PAKlah, Bertindak seperti PAKlah. Kerja seperti PAKlah. Bercakap seperti PAKlah. Janji seperti paklah .Keputusanpun seperti PAKlah?.................?>>>>>>>>>>>?

Hari ini saya ajak rakan-rakan bermain DAM. Kita perlu melompat untuk naik haji secepat mungkin. Kita bunuh penghalang laluan. Kita tidak perlu 'melayu' yang menghakiskan hak-hak melayu seperti PKR. Mereka bukan PAKHAJI yang mengawal papan permainan. Mereka adalah 'melayu' yang menjadi pengikut buntut. 'Melayu' yang kena 'nasi tangas'. 'Melayu' yang hidungnya rela dicucuk. 'Melayu-melayu' ini tidak mungkin sedar bahawa apabila kita kalah kelak maka kita akan menjadi pemain simpanan. Apabila kita menang kita menjadi kuli kerana kita selamanya lupa dan masih tidak mahu untuk sedar bahawa kita adalah Pakhaji yang sedang beraksi di Papan DAM itu. Kita masih PAKHAJI.

Di Papan Catur, sepatutnya kita adalah Maharaja yang menjadi pemerintah yang juga menjadi naungan untuk bala tentera dan rakyat jelata. Pada saya PAKlah telah lama terbunuh dari pemikiran saya. Hadi masih kelabu tercari-cari tapak. Anwar terus bermimpi siang kerana ingin berkedudukan sebagai Pakhaji namun dialah sebenarnya telah menjadi Pakhaji yang dimakan Pakhaji. Paklah masih tidur lena. Najib Koro menanti hari-hari untuk bertukar menjadi berani. Hishamuddin bertanjak tanpa keris. Muhiyuddin Yasin menjadi Pakhaji dimakan Pakhaji macam Anwar. Rakyat tetap menjadi buah CATUR dan buah DAM untuk diseret ke petak papan permainan.

Tiada ulasan: