Sabtu, 9 Ogos 2008

Api Dalam Sekam

Majlis Peguam semakin jadi berani kerana ketaksuban merojok kepada kelemahan penganut Islam di Malaysia kini yang seakan berpecah. Mungkin lebih meyakinkan mereka apabila bersandarkan kepada PRU 12 yang membuka ruang akan kehakisan kuasa Melayu Islam. Tersadung dengan anggapan itu dan tanpa mempedulikan bantahan dan sensitiviti umat Islam maka forum yang dinamakan 'Memeluk Islam' mahu diteruskan atas nama hak dan kebebasan bersuara.

Majlis Peguam hanya satu daripada ribuan Pertubuhan Profesional di Malaysia. Mereka mesti sedar bahawa suara mereka adalah suara minoriti. Jangan anggap keahlian mereka sebagai peguam membolehkan mereka berani mendabik dada lantas berangggapan bahawa mereka lebih arif daripada orang lain. Silap. Cubaan merampas hak anutan umat Islam adalah biadap, jahat dan jahil. Sejarah kebangkitan Islam dan umatnya tidak pernah bertolak ansur jika agama kami dipersendakan. Jangan buta sejarah hingga lupa diri di mana bumi dipijak dan kekelabuan untuk mendongak, melihat di mana langit tempat berteduh.

Kalau sebelum ini Majlis Peguam buta sejarah kerana mempertikaikan 'Kontrak Sosial' dalam forumnya maka kali ini Majlis Peguam cuba menyemarak api di dasar sekam. Jangan sekadar melihat asap dipermukaan sekam tetapi lihatlah api yang dibawah, yang sentiasa membara biarpun dihujami kelebatan hujan. Sesekali umat Islam perlu menyalakan api untuk mempamerkan marak dan bahangnya. Jangan bermain api. Majlis Peguam perlu sentiasa beringat bahawa dalam sesebuah desa di negara kita ada semut hitam, ada semut merah, ada semut api, ada kerengga dan ada kongkiak. Masing-masing harmoni dengan kehidupan di situasi yang menjadi pilihan mereka. Usah ganggu gugat keharmonian itu. Salam Merdeka untuk rakyat dan negaraku yang merdeka. Merdeka!

Tiada ulasan: