Selasa, 26 Ogos 2008

Merdeka!

Hanya orang yang merdeka sahaja
yang tahu nikmat sesuatu kemerdekaan..

Angin Utara

Perubahan angin akan berlaku di Permatang Pauh. Pada saya siapapun yang menang tidak begitu penting. Yang ingin dilihat ialah perubahan. Kita tentu ingin melihat sejauh mana ribut memusnahkan kampung halaman Permatang Pauh. Berapa ramai orang Melayu menjadi mangsa. Kita juga ingin melihat sejauh mana bayu sutera mengusap tenang di Permatang Pauh. Tetapi ramalan cuaca menelah bahawa ribut tetap melanda. Melayu dengan Melayu berpatah arang biarpun dalam situasi sementara.

Tidak mudah untuk memulih kesepakatan dalam masyarakat akibat sengketa ideologi politik. Ia tetap berlarutan. Padahnya bangsa Melayu. Kita pasti melihat arah mirip pemilih untuk undian bukan Melayu pada pilihanraya kecil kali ini. Apakah mereka tetap bersepakat menolak BN atau sudah beralih angin. Anwar patut menang. Permatang Pauh adalah rumahtangganya yang kekal dimiliki secara berkongsi dengan Wan Azizah biarpun Anwar diseret dengan pelbagai contengan arang. Sehingga kini dia berupaya membersihkan arang itu dengan kepetahan dan janji serta harapan. Pada saya ia sekadar impian kelabu berdasarkan sejarah perjuangannya yang berjerubu.

Anwar Ibrahim patut menang kerana kita ingin melihat apa akan berlaku seterusnya dalam rentetan sejarah politik tanah air kita yang tercinta ini. Bagaimana Anwar akan mewarnai lanskap politik di negara kita. Bagaimana Anwar sebagai pembangkang?. Dan bagaimana pula Anwar jika ditakdirkan menjadi Perdana Menteri?. Saya rindukan 'kata dan janji' Anwar. Adakah Anwar akan beralih angin atau Anwar masih juga pelakon yang gemar bermain wayang?

Jika BN menang itu juga merupakan angin perubahan. Pelek tetapi benar. Pelek kerana jiran Paklah kalah. Benar kerana Pak Lah telah memperolehi kemenangan pertama sesudah koro dipukul tsunami PRU12. Jika BN menang di Permatang Pauh saya ingin mengajak rakan-rakan penyokong Dr M memberi senyuman. Kita ingin benar untuk mendengar apa kata Pak Lah. Adakah sama seperti yang kita fikirkan atau Pak Lah juga telah beralih angin.

Menang atau kalah adalah sesuatu yang telah ditakdirkan. Hanya Allah yang tahu akan urusan tadbir-Nya. Saya terima. Namun saya tetap tidak boleh menerima Pak Lah untuk terus menjadi Perdana Menteri Malaysia. Dan saya juga tidak berupaya lagi untuk mempercayai Saudara DS Anwar Ibrahim. Sahabat semasa susah tidak sama dengan sahabat semasa senang. Merdeka!

Tiada ulasan: