Ahad, 6 April 2008

Bisanya Bahasa

Warkah Dato Johan Jaafar.

Maaf, Johan! Aku sunting kembali sebahagian warkahmu untuk sahabat-sahabatku. Biarlah bisa bahasamu mengalir seperti jeram yang merejam ke dasar hati yang semakin mati.
Mungkin kita menjadi bangsa yang paling bersedia mengutuk kelemahan sendiri. Tidak ada yang baik dikaitkan dengan kita. Kita membiarkan diri kita didedahkan, ditelanjangkan dan dimalukan, Malah nampaknya menjadi satu kebanggaan sekiranya kita dapat menunjukkan kelemahan bangsa sendiri. Siapa saja yang berjaya mesti dicari cacat celanya , kalau bukan kelemahannya, gosip orientasi seksnya atau kalau tidak pun kisah lampaunya. Tidak cukup dengan internet ditambah dengan khidmat pesanan ringkas (SMS) sekali. Teori propaganda menyebut, sepuluh kebohongan akan menjadi kebenaran. (sekiranya diulang-ulang dan disibar oleh berlainan orang) Teori komunikasi moden menyebut, setiap e-mel dianggap benar, setiap SMS dianggap sahih.

Kita terlupa dalam apa skandalpun di negara ini - dari kes video Linggam hingga khabar angin korupsi seorang pemimpin - yang tertonjol ialah orang melayu menjuarai segala penyakit masyarakat -dari korupsi, dadah, mat renpit, entah apa-apa lagi. Orang lain diam menyembunyikan keaiban bangsa mereka, kita yang beragama islam, menjadikan kerja mengaibkan bangsa sendiri sebagai hobi utama.

Apa yang tidak kita dedahkan lagi? Apa yang tidak cukup terdedah? Kita menjadi bangga mengisytiharkan keaiban anak bangsa sendiri. Tidak hairanlah jika tokoh korperat yang terbina atas keringat dan air mata tidak pernah mengagumi kita. Malah kita labelkan mereka ; 'keparat'.

Setiap kali berlaku perubahan pimpinan , yang menjadi mangsa ialah anak melayu. sekali air bah sekali pantai berubah. Setiap kali seorang pemimpin polotik melayu terpinggir atau dipinggirkan, satu generasi bijak pandai dan tokoh korperat yang mendampinginya akan terhapus. Orang baru akan membina yang baru pula. Mereka juga akan tercantas kelak apabila orang lain mengambil alih. Proses ini berterusan nampaknya sedangkan peniaga cina tidak pernah terjejas akibat perubahan pimpinan politik melayu."

Ahad 6/4/08

Tiada ulasan: