Ahad, 13 April 2008

Berbahasa 5

Isu Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz lawan Tun Mahathir.

Sebagai bekas ahli kabinet Tun, jawapan-jawapan Datuk Seri Nazri terhadap kritikan Tun boleh dikategorikan sebagai sangat berbudaya rendah. Hilang budi pekerti. Mudah melupai jasa. Angkuh. Kalau ikut istilah Dewan Bahasa tindakan itu dianggap 'biadap' dan bagi 'bahasa kasar' tuturan orang Kedah ia dianggap 'Kurang Ajar".

Hak Datuk Seri Nazri Aziz untuk menjawab kritikan Tun tidak dipertikaikan. Jawablah. Usah angkuh sekalipun beliau menang untuk kawasannya pada PRU 12 lalu. Kalau ingin tahu sama ada 'langit itu tinggi atau rendah' mengapa awal-awal menolak sebarang pencalonan untuk apa-apa jawatan dalam Perhimpunan Agong nanti.

Apa pun kritikan Tun, jawaplah secara berhemah dan berbudi, kerana ramai masih ingat jasa Tun. Beliau pernah berkempen di atas pentas yang diperbuat daripada tiang buluh dan berlantaikan papan sayung di tengah-tengan sawah. Sumbangan Nazri kepada Negara berbanding Tun umpama busut dengan bukit. Belajarlah dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Sengaja saya perturunkan untuk renungan ahli Umno yang seperti 'Kacang Lupa Kulit'. Kacang pun (kacang hantu) akhirnya akan ditumbuk untuk dijadikan perencah rojak. Tanyalah seluruh ahli kabinet Pak Lah. Siapa bohong siapa? Siapa mungkir janji!? Ahli kabinet mana zaman Tun, dan ahli kabinet mana pada zaman Pak Lah? Pada hemat saya, sebab utama Tun marah adalah kerana pada ketika beliau jadi PM sebelum persaraan terdapat perancangan pembangunan yang diluluskan bersama, oleh orang-orang yang sama tetapi kemudian orang-orang itulah yang memancung. Saya memang 'pukul anak sindir menantu'. Kalau tak faham juga tanya mansaari.blogspot.com. Zam, hang pun kalah, kan!? Cakap kat Nazri, perangai orang Kedah ni macam mana! Dia lupa!

Sesiapa pun pasti terasa dan mengimbau kembali, akan segala budi anak buah yang pernah dilantik dengan kuasa perlembagaan, dan budi bicaranya, akhirnya menojah dan meradaknya dengan kata-kata kesat. Itulah Nazri Aziz. Sesiapa sahaja yang mengenali Tun tentu akan senyum sinis dengan segala dakwaan Nazri. Sama seperti Pak Lah, Nazri juga patut berundur.

Tiada ulasan: