Khamis, 10 April 2008

Berbahasa 4

"Saya nak jumpa cikgu Aminah, cikgu Ahmad Ismail dan cikgu Azmi."
"Encik dah jumpa Pengetua?"
"Sudah, sudah.."
[Cikgu Aziz merengus] "Dalam mesyuarat kata 'tak boleh' tapi hari ni 'boleh' pulak. Cakap tak serupa bikin"
~ "Ada apa encik Aziz?"
= "Tak pa, tak pa, nanti saya tolong panggil. Saya ni tak perlu jumpakah?"
~ "Encik Aziz belum perlu. Boleh minta mereka jumpa saya di bilik guru?"
" Ya, ya." [sambil berjalan ke kantin]
"Hoi, Minah, Mat, Mi, barua mana tak tau nak jumpa hangpa. Dia ada di bilik guru."
"Barua mana pulak? Aku tak mau beli. Agen insuranlah tu. Biaq, aku tak mau pi."
[10 minit berlalu]
"Bagaimana Encik Aziz? Kenapa mereka tak datang lagi?"
[Dengan nada agak tinggi] "Tunggulah sekejap, depa dok tengah makan!"
"Encik Aziz, boleh dak beritahu mereka saya dari jabatan nazir sekolah"
ManSaari: Saya hentikan kisah benar ini untuk masing-masing melayari dialog dan bermonolog sendiri sesudah itu dan sesudahnya. Di mana negatif dan di mana positif. Haru.

Tiada ulasan: