Rabu, 15 April 2009

SAPU

Kesatuan dalam etnik Cina memang utuh. Mereka sepakat dalam diam. Keputusan dibuat secara senyap dalam kelompok sukuan. Mereka ada kompleks sukuan untuk aktiviti kemasyarakatan. Suku Hokkien mendominasi Cina utara semenanjung. Ia diikuti dengan kumpulan sukuan lain namun kesepakatan atas nama 'bangsa Cina'. Ia mengatasi segala kepenting berasaskan suku. Maka dengan itu tidak hairan jika apa pun anutan fahaman politik mereka ia tetap ke arah 'demi kepentingan bangsa Cina', mereka tetap bersatu suara.

Perjuangan bangsa Melayu biasanya berasaskan kepada emosi. Emosi mengambil arah dan tempat perjuangan. Dendam mesti berbalas. Lawan mesti dikorbankan dengan apa cara sekali pun. Lawan tetap lawan. Melayu akan mencaci Melayu. Mencaci para pemimpin Melayu. Kita dedah segala keiaban. Kita terlalu gembira bersorak. "Padan Muka". Kita handoh semahu-mahunya. PAS akan lanyak UMNO manakala MNO akan belasah PAS. Pengikut terasak dan berdendam sesama sendiri. Akhirnya PRU-12 menceritakan segala-galanya. Melayu hilang kuasa.

Yang menjadikan 'kuasa Melayu hilang' adalah undi bukan Melayu. Melayu hilang maruah kerana terpaksa menjadi perayu untuk menentukan 'ketuanan dalam Parlimen'. Apakah ini akan berlaku jika Melayu bersatu? Peristiwa Bukit Gantang mengheret umat Melayu bertelagah. Bergaduh sesama sendiri. Yang bertelagah dan yang bergaduh itu akankah bermanis muka dalam masa terdekat ini? Pasti tidak. Situasi ini tidak terjadi dalam masyarakat bukan Melayu. Kaji dan selildiklah.

MIC ugut untuk keluar dari BN. UMNO sebagai peneraju utama BN mesti berani mempelawa agar MIC keluar daripada BN buat sementara untuk bermuhasabah diri. MIC mesti sedar harga yang perlu dibayar kepada UMNO kerana terlalu prihatin menyerahkan kawasan majoriti Melayu kepada MIC. Bagitu juga kepada MCA. Melayu telah lama menyerah kuasa dan hak milik Melayu yang ada di tangan orang Melayu kepada sahabat mereka dalam MIC dan MCA bagi bertanding. Buktikanlah mana kawasan yang majoritinya bukan Melayu dimenangi oleh MIC atau MCA.

Untuk lebih adil setiap parti dalam komponan BN patut bertanding atas tiket parti dan lambang masing-masing. Parti komponen yang kalah dalam pilihan raya tidak perlu berada dalam kabinet. Syor yang tidak popular ini kadangkala perlu untuk memberi 'persekolahan semula' kepada semua parti komponen agar belajar memahami hakikat.

Jalan keluar yang terbaik ialah Melayu mesti bersatu. UMNO dan PAS mesti berkorban untuk bersatu demi masa depan Islam dan negara. Keangkuhan dan bebalan yang berterusan tidak membawa keuntungan kepada bangsa dan agama. Dahan yang kering dan rapuh akan menjadi kayu api. Lidi-lidi yang bercantuman biasanya menjadi penyapu yang tegar. Kita jangan sampai hanya menjadi peraut lidi yang melunggukkan sakibaki rautan untuk dibakar sebaliknya lidi dijual kepada orang lain untuk menyampu bersih negara tercinta.

Tiada ulasan: