Khamis, 9 April 2009

Harapan

Tahniah Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan Perdana Menteri.
Menteri Pelajaran.

PPSMI perlu diberi keputusan segera. Pemansuhan bukan bererti undur tetapi mengembalikan martabat Melayu. Meluhurkan kembali intipati Perlembagaan Negara. Memang benar pemansuhan bererti kita membazir jutaan ringgit kerana melaksanakannya tetapi ia berbaloi demi kelangsungan identiti dan martabat yang perlu diletakkan semula dipuncaknya.

Kementerian Pelajaran memerlukan keberanian untuk berubah. Kelapokan kurikulum perlu disemak. Martabat guru perlu dipertingkat. Jangan sampai para guru yang kini rata-rata telah berijazah tetapi kerusi dan meja kerja mereka masih sama seperti tahun 80-an. Daif. Misi dan visi pendidikan bertaraf dunia perlu disusuli dengan kemudahan yang juga mesti bertaraf dunia.

Tahniah Datuk Sri Utama Dr Rais Yatim.
Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan.

Perlu lihat kembali kecelaruan dan penodaan bahasa dalam seni budaya. Penampilan media elekronik kerajaan mestilah mencerminkan dasar bahasa kebangsaan, budaya kebangsaan, harmoni kaum, patriotisme dan pembentukan rupa bangsa Malaysia. Radio dan Televisyen kerajaan adalah cerminan negarabangsa. Kita di Malaysia bukan di India. Bukan di China malah bukan juga di England. Sebagai menteri yang pernah menjawat kementerian luar saya yakin DSU lebih luas pengalaman dan pastinya cukup mangli serta sentiasa tersogok dengan resam bahasa untuk bangsa yang merdeka. Jangan hampakan harapan rakyat.

Datuk Seri Hishamuddin.

Pada hemat saya YB gagal mengurus Kementerian Pelajaran dengan berani untuk menyediakan modal insan kelas pertama. Pendidikan bertaraf dunia juga masih tersasar. Sasaran PIPP juga lebih gah dari realitinya. Di Kementerian Dalam Negeri, saudara lebih dituntut keberanian bertindak bukan keberanian berpidato. Selama berjuang.

Tiada ulasan: