Rabu, 4 Februari 2009

Di Ambang Kuasa

Tersungkur. Belum sempat menyambut ulang tahun pertama memegang tampuk kuasa, 'Kerajaan Pakatan Rakyat Perak' tidak semena-mena tersungkur jua. Kesilapan besar lr Mohd. Nizar ialah menolak ajakan UMNO untuk berkongsi kuasa. Dia lebih yakin kepada DAP dan PKR sedangkan sepanjang proses piliha raya ke-12 dulu, masing-masing mendakwa mereka berpaksi kepada parti dengan tidak menggadaikan prinsip dan perjuangan. Akhirnya PAS menjadi kerajaan boneka yang kurang disenangi umat Melayu Islam. Saya tidak tahu sama ada ini disedari atau tidak oleh pemerintah Perak.

Agenda Kerajaan Katak diketuai oleh DS Anwar Ibrahim. Dia dengan megah mendakwa bahawa dia akan dapat memancing katak-katak daripada BN untuk menumbangkan kerajaan. Saya telah mengingatkan bahawa DSAI terbuai akan indahnya Istana Pasir yang bakal dibina tetapi dia lupa tsunami, monsun dan badai. Dia leka sehingga terlupa bahawa orang lain juga mempunyai joran yang panjang untuk memancing.

Biasa dan memang menjadi lumrah politik di Malaysia, jika umpan tidak dimakan maka kita akan mengada-adakan pelbagai alasan untuk menghalalkan cara yang tidak menjadi. Sebaliknya kita akan memberi dakyah kotor berasaskan rasuah, salah guna kuasa dan seumpamanya jika pihak lawan berjaya.

Kerajaan PKR Perak sebenarnya lupa bahawa mereka sebenarnya adalah pemerintah bukan pembangkang. Namun sepanjang era berkuasa, kerajaan PKR Perak seolah-olah menjadi pembangkang yang kadangkala melukakan hati rakyat. Mereka lupa bahawa kemenangan mereka dalam pilihan raya dulu adalah atas undi ahli UMNO yang marahkan pemimpin mereka. Tindakan menghakmilikkan dewan dan lain-lain premis rakyat adalah tindakan yang tidak bijaksana. Isu hak milik dan agihan tanah. Isu kereta rasmi dan lain-lain lagi . Ini termasuklah tohmahan tentang kualiti Proton Perdana. Tindakan sebegitu hanyalah tindakan beremosi, dendam dan salah guna kuasa yang akhirnya menghakiskan kepercayaan dan sokongan rakyat yang bukan menjadi ahli parti yang memerintah.

Pada hemat saya, ragam pemilihan dalam pilihan raya akan datang hampir pasti bertukar corak. Kecelaruan yang seketika ini akan berakhir. Jika kualiti tadbir urus dapat diperbaiki oleh mana-mana pemerintah negeri maka mereka akan kekal memerintah namun jika gagal mereka juga akan akur tersungkur seperti kerajaan Perak. Para pengundi muda dan berpendidikan akan memilih kualiti pemerintahan bukan lagi berteraskan kepada parti yang penuh celaru.

Saya sedih kerana tidak dapat melihat kejayaan Mohd. Nizar menerajui penerokaan baru pembangunan dan dasar kerajaannya. Sebelas bulan adalah masa yang terlalu singkat untuk diukur akan kejayaannya. Namun sebelas bulan itu juga menjadi detik cemas yang kadang-kala menojah nurani Melayu. Takdir telah mementukan bahawa detik itu telah tiba untuk beliau melepas jawatan sama seperti detik itu tidak tiba-tiba berpihak kepada Anwar untuk menjadi PM Malaysia.

Hanya DIA yang berhak menentukan siapa yang layak bertakhta di ambang kuasa.

Catatan:
Jika ditakdirkan BN kembali berkuasa maka elaklah untuk agenda membalas dendam. Tiada sesiapapun yang ingin menjamah air yang keruh. Jangan jadikan rakyat sebagai mangsa ketika kita berada di ambang kuasa.

2 ulasan:

Kembara Politik berkata...

Assalamualaikum Tn Hj,

Benar, kita hanya merancang, tapi Allah yang menentukan.

Semua pihak perlu muhasabah diri.

Leenoh berkata...

Assalamualaikum.

Kerbau ditembak belum rebah.
Sanak saudara siap kawah.
Kalau begini punya karenah.
Politik kita tanpa penyudah.