Rabu, 6 Februari 2013

Melepas Geram 1



Mana boleh biaq pi la. Nanti tingai celepa. Luaq cantik dalam tiada apa-apa. Habuk dan seghedak pun tiada juga.Untung satu pun tiada, celaka teghepa  menimpa. Ulaq menjadi naga. Naga dikatakan dewa-dewa. Bala.Hilang bangsa. Hilang bahasa. Hilang agama. Yang dicari hanya kuasa.Wanita. Harta dan tahta. Cih! celaka. Buta. Nak maghah kepada siapa? Silap kita.  Tak percaya  kepada pendita. Kita percaya kepada cerita dan para pengliporlara.

Biaq pi hampa nak kedaghah apa. Biaq tinggai kulit dan rangka. Kita seghah semua yang kita ada. Biaq tinggai anu-anu kita sahaja.(maafkan saya) Harta sekangkang kera. Simpanan di pantat tuke. Gelang dan cincin di kedai pajak. Nak ditebus tarikh terlajak. Hati sebak dendam membengkak. Di balik gughi intai antara nampak.Airmata meleleh, kelopak mata membengkak.

Bagilah bagi. Biaq tinggai secekak. Biaq kita soghak dan kita gelak. Kita pakat selak dan pakat nampak. Nak disoghok apa lagi. Bogel dan telanjang habis. Kita pakat koyaq kain dan koyaq  seluaq. Kita biaq semua jadi loklaq. Ketegaq. Pakat tak mau belajaq. Pakat jadi hawaq. Pakat jadi kawaq. Nak habaq apa lagi. Tinggai gigi dengan gusi. Tunggu mati tanah kubuq juga kena beli.

Mana boleh biaq pi la. Nak tengeh. Nak ghonyeh. Buatlah. Dah pakat dok meghela. Lantak la. Pakat nak jadi barua (maafkan saya). Bahasa lunakpun  dicela. Ketegaq. Adapun milik kita hanya yang tersembunyi dalam seluaq. Kalau di luaq hanya tinggai sekeru dan pemutaq. Pen dan pensel pun sudah bertukaq.


1 ulasan:

jeragang berkata...

marah pasai apa ni cikgu man oiii.... dalam nampak tu.... nampak senang susah nak faham ...kena banyak belek2