Isnin, 1 April 2013

Rahsuah

Saya bingong dengan politikus. Biarpun saya cuba memahami istilah 'rahsuah'  dari sudut bahasa dan undang-undang tetapi pengtafsiran oleh para politikus  telah merosakkan akal dan mengharu-birukan. Pemeritah menyalurkan segala macam bantuan kepada rakyat telah dikategorikan sebagai rahsuah. Berpusar kepada niat untuk memancing undi. Kalau begitu, pemerintah tidak perlu beri apa-apa kepada rakyat.  Janji untuk membela rakyatnya bagaimana pula? Kalau tiada khidmat untuk rakyat maka pemimpin tidak perlu dipilih.

Nah! bagaimana pula janji penbangkang kita untuk menurunkan harga minyak. Menghapuskan PTPTN.  Pendidikan Percuma di Universiti. Bukankah  itu juga boleh kita kategorikan sebagai rahsuah. Janji untuk mendapatkan undi. Jika diberi undi maka itulah habuan yang menanti. 

Apapun janji dan habuan oleh pemerintah atau pembangkang, pada hemat saya rakyat seperti saya akan melihat  senario rekod perkhidmatan para pemimpinnya. Tentang keupayaan meneroka hala tuju negara, moral, budi dan bahasa para pemimpinnya, keupayaan mendidik rakyat, mengawal keselamatan negara, kemakmuran ekonomi, keadilan sosial, dan pendidikan.  Kemampuan mentadbir negara dari sudut  penilaian rakyat. Kebolehan mengurus dasar luar dan perhubungan antarabangsa.  Mengekalkan Agama Islam dan bahasa melayu pada kedudukannya di sisi pelembagaan.  

Pemimpin yang gagal melaksanakan amanah itu adalah rahsuah kerana janji tidak ditunaikan. Sesiapa sahaja akan kalah kalau hanya bijak berpidato tetapi tidak mesra rakyat. Sebenarnya maklumat di benak rakyat jauh lebih banyak daripada apa yang difikirkan oleh pemimpin. Segala yang dijanjikan pemimpin belum tentu menjanjikan sepangkah undi untuknya. Pemimpin yang baik di sisi rakyat hanya rakyatlah yang menilai mengikut maklumat yang terbenam dilubuh hatinya. Ketetapan itu tetap abadi. Tidak pernah berubah kecuali selisih salasilah dan disebabkan krisis status yang amat peribadi.

Tiada ulasan: