Ahad, 7 April 2013

Pilihanraya Dulu-Dulu

Pentas

Kempen pilihanraya dulu-dulu ringkas sahaja. Biasanya piliharaya diadakan dalam musim kemarau. Ketika sawah kering kontang. Perimpunan untuk berkempen diadakan ditengah-tengah sawah. Pentas dibina daripada buluh duri. Lantai papan keping diperbuat searas pinggang yang dipinjam  daripada pakatan kampung. Atap pentas daripada nipah. Pentas dihiasi dengan jalinan pelepah/daun kelapa sama seperti hiasan keagamaan masyarakat India masa kini.

Penceramah
Jika penceramahnya agak ternama dan berpangkat, seperti menteri, timbalan menteri, exco maka hadirinnya pun ramai. Mereka datang dari perbagai kampung berdekatan. Sekitar tahun 60'an dan 70'an Ahli PAS dan UMNO boleh duduk sekali tanpa ketegangan. Pentas yang sama boleh bertukar penceramah daripada parti lawan tanpa masalah. Hadirin adalah sama seperti malam-malam sebelumnya. Kalau ceramah UMNO tentulah ada wayang pacak. Hadirinpun agak lebih sikit. Kalau ada himpunan mega, biasanya dia diadakan di padang mahkamah (padang Court) berhadapan Masjid Zahir Alor Star. Orang kampung saya akan datang dengan bot tambang.

Isu
Isu pokok masa tu tidaklah ada langsung kutukan. Tidak ada fitnah. PAS akan terangkan dasar dan apa yang akan dilakukan jika dia dipilih. Keutamaan adalah menegakkan Islam. UMNO pula akan canang dan janji-janji tentang pembangunan. Tiada kutukan antara satu sama lain. Cuma keduanya akan melaungkan  pembelaan kepada Melayu dan Islam. Fitnat memfitnah langsong tidak ada. Maklumlah calon-calon piliharaya masa itu cuma lulusan Sekolah Pondok. dan SC, HSC.  Kalau ada lulusan universiti, kiranya menang, sahlah beliau akan dilantik menjadi menteri.

Calon.
Untuk memilih menjadi  calon pilihanraya agak susah. Tiada rebutan. Ramai yang menolak. Tidak suka dipilih untuk menjadi calon. Calon-calon biasanya dipilih dari kalangan anak-anak tok guru, penghulu, panglima, anak bangsawan. Ustaz. Guru. 


Tiada ulasan: