Rabu, 16 Mei 2012

KAH! KAH! KAH! LUCUKAH?

Kadangkala sesuatu yang bukan lucupun tetapi menjadi lucu. Sekalipun kita tidak ketawa besar tetapi memadai jika kita sekadar tersenyum. Sepanjang minggu ini pekarangan luar rumah Ambiga Pengerusi Penganjur 'BERSIH' dikerumuni oleh pengunjung tanpa undang. Pastinya dia tidak senang hati. Emosi biasa bagi sesiapapun yang berfikiran normal.Terasa diganggu. Terasa kusut dengan laungan. Rimas dengan jeritan dan paparan poster. Berbalau dengan slogan yang tidak enak dipandang.

Apa yang lucunya?  Lucunya sekadar melayani komen Ambiga. katanya " hak kebebasan peribadi indivudunya diganggu" . termasuk juga jiran-jirannya. Betul. Tepat. Kah, kah, kah. Bagaimana pula agaknya ketika Ambiga menganjurkan demontrasi BERSIH tempuh hari. Adakah ia tidak mengganggu hak kebebasan individu lain? Hak para peniaga kecil. Hak para pelancung. Hak para pelanggan. Hak pemandu. Adakah hak itu hanya untuk Ambiga dan kuncu-kuncunya sahaja. Orang lain tidak berhak di Malaysia. 

Bagaimana agaknya rasa di lubuh hati Tukang Sapu, penyiram pokok, juru landskap DBKL. Doktor dan jururawat yang bertugas. Bagaimana perasaan penanam pokok yang melihat pohon suburnya bergerigih dan terpongkas. Ambiga. Rasailah sedikit waktu yang dicuri dan diganggu berbanding dengan waktu-waktu yang selama ini dikorbankan oleh orang lain untuk anda gunakan. Rasailah ketakutan dan betapa cemasnya  sebagaimana orang lain merasainya ketika demontrasi anda.

Manusia hanya akan insaf jika dia tahu bahawa noktah itu telah ditintakan kepadanya. Huraian dan hujah ditutup. Suara enggan didengari. Hormat telah hilang. Hari yang dilalui menjadi terlalu panjang. Lebih malang jika ketawa herdik dan sinis tidak dapat dibezakan dengan ketawa ria.

Tiada ulasan: