Isnin, 14 Mei 2012

Ibuku


Dialah segalanya. Hanya dialah satu-satunya. 90 tahun dahulu. Dialah yang mengasihi. Dialah pendorong. Dialah penyabar. Dialah juru masak. Dialah juru bimbing. Dialah juru belai. Dialah pelindung. Dialah yang menghulur. Dialah yang berkorban. Dialah yang mengesat air mata kami.

Di matanya ada rahsia liku perjalanan sukar kami. Di dadanya tersimpan tabah kemiskinan silam. Gerutu tangannya adalah kegigihan mencakar rezeki. Dewasanya dipekap setia seorang isteri. Wajahnya berkongsi bahagia. Renung tajamnya adalah pasrah. Itulah ibuku.

Usianya dikejar senja, namun hatinya basah dengan doa. Ketar kakinya adalah pengukur kembara jauh. Jenuhnya pengalaman mengusung beban asuh. Lidahnya mendodoi restu. Giginya mengunyah baki akhir habuan anak-anak. Hartanya berbedak rata.

Ibu! moga  pinggan retak tidak kami hidangkan untukmu. Jika suapan tersalah jari, jika air tersalah cangkir dan jika tidurmu tersalah tilam, alas lenamu tersalah bantal maka maafkanlah kami.

Hangat ciuman masih di pipi. Lembut salammu masih di jari. Ampuk ribaanmu masih menjadi mimpi seri tertusuk di hati ini.  Ibuku. Selamanya kasih dan sayangku untukmu.

Tiada ulasan: