Rabu, 8 Februari 2012

MADA

Sesiapapun akan menjadi marah apabila kata-kata ini dihemburkan "makan gaji buta". MADA oh MADA. Kalau di negara Jepun dan Thailand para pegawai pertaniannya akan berdamping dengan para petani untuk penyelesaian masalah. Di Malaysia para petani didampingi apabila menteri turun padang. Segala jalan dibaiki. segla pokok dijagai. dibajai. Macam lebah mengumpul madu. Bertumpang tindih berasak membantu. Segalanya dirapikan. Menteri pulang dengan bangganya. Padi mersik. Tangkal panjang. Pokok subur. Kawasan tebing taliair terjaga. Rumput rapi terpotong. Segala data tersurat.

Hakikatnya tidak benar. Ada sampah disorok di bawah tikar. Gondang Emas masih tidak terkawal. Padi angin semakin subur. Sambau masih menggila. Terkini ulat kerbau menyerang. Itu belum ambil kira tentang sistem pengagihan air. Kalau kering tidak siapa peduli. Ia akan diambil tindakan apabila para petani serang pejabat cawangan. Itupun kalau ada petani yang mempunyai watak agrisif. Jika tidak, padi akan layu terkulai. Tenah merekah. Jika ada sawah terbiar tidak ditanam maka ia akan terbiar ditumbuhi menerung. Misai keli. Akan bertambah-tambah masalah jika dicampur pula dengan tikus dan memerang. Siapa peduli.

Di Jepun. Di Thailand dan di Taiwan mengapa ia terurus. Mengapa? Setidak-tidaknya para petani dibawa ke Tanjung Karang melihat bagaimana sawah diurus. Noh Omar! jangan percaya sangat dengan data dan omongan pegawai MADA. Gunakan 1 hari dalam setahun untuk tinjau masalah sebenar di sawah-sawah. Tanya petani bukan tanya pegawai. Saya bukan lagi marah tetapi meradang kerana gondang emas sudah lebih belasan tahun bermaharaja di sawah masih tetap menjadi pemerintah tegar. Padi angin terus menjadi penipu kerana pohonnya subur tetapi buah hampas.





Tiada ulasan: