Ahad, 11 Januari 2009

Cacat Cela

Palestin bermandi darah. Gaza dilimpahi percikan cahaya peluru. Air mata cicir. Hanya diratapi sedih pilu. Terbiar untuk melihat pembunuhan berterusan. Bangsa maha zalim ialah Israel. Penuh angkuh. Bongkak. Tidak terdetik di hati untuk tunduk hormat kepada bukan Yahudi. Merekalah memperagakan diri sebagai bangsa terpintar. Terkaya. Maha penipu dan putar belit yang licik. Nah, katakan apa sahaja kepada bangsa laknattullah ini, namun mereka tetap pekak badak tegar. Bangsa yang tidak sama sekali menghiraukan kutukan antarabangsa. Tidak sama sekali. Yahudi ini hanya akan akur dan takut kepada Nazi. Mereka patut dinazikan sekali lagi untuk hidup koro di muka bumi ini.

Usaha memulau barangan Yahudi dan sekutunya adalah langkah baik. Tetapi sejauh mana langkah itu disokong rakyat Malaysia? Oleh Melayu Islam. Seperti selalunya kita umat Melayu Islam mudah lupa. Hangat-hangat tahi ayam. Permulaannya memang galak. Panas dan berasap. Tetapi sebulan dua kemudian kita menjadi tahi ayam pone. Sejuk gedi dan busuk. Kempen tiada lagi. Sepi. Pemulauan menjadi tapai mentah. Hendak dibuang sayang, hendak dimakan majai. Akhirnya kempen lesap, misi basi, Yahudi jadi kusa yang mengawal gajah-gajah. Resmi gajah, biarpun telinga dicarik-carikkan namun dia masih tetap koro patuh. Ikut arahan. Terpaksa sekalipun air mata bergenangan.

ii.
Di tanah air kita yang tercinta ini, tidak tersisih dari gejala sorong gaji tarik gaji. Yang terputus ialah bahan sorongan. Siapa sorongan itu kalau bukan kita Melayu Islam. Kalau di Palestin kita marah kepada Hamas dan Fatah kerana tidak bersatu. Di Malaysia kita tidak pernah risau dan menkelan dengan UMNO dan PAS yang terus menerus enggan bersatu. Kelak siapakah Yahudi yang membina tembok pemisah agar UMNO dan PAS terus bersengketa. Kita sering melihat dan mengomel tentang kuman nun jauh di seberang lautan, namun gajah tercongoh di depan mata tidak kita pedulikan. Adakah UMNO dan PAS terus bergocoh sesama sendiri sehingga tergadai segala kota, desa, rimba, pulau, laut dan pantai?

Arab sesama Arab tidak bersatu. Kita sering memperlecehkan mereka tetapi Melayu sesama Melayu bagaimana? Saya bimbang Malaysia akan menjadi Palestin. Malaysia hilang identiti. Lebih parah lagi jika kelak ia hilang dari peta alam Melayu kerana tidak mahu bersatu. Kita sesama Melayu sering tuduh menuduh. Di Malaysia, Islam itu Melayu dan Melayu itu Islam. Tetapi di Malaysia Melayu menuduh Melayu rasuah, belot, salah guna kuasa, malas, dusta, dan segala yang buruk-buruk belaka. Ertinya pemimpin Melayu Islam memiliki dan mewarisi watak cacat cela. Cacat cela itulah menjadi umpan yang beracun.

iii.
Di Kuala Terengganu kini watak cacat cela Melayu amat murah dijaja. Dilelong tanpa malu. UMNO cari serta kerosek kecelaan PAS, manakala PAS selak semua kecelaan UMNO. Akhirnya terdedahlah manusia Melayu Islam yang dibogelkan untuk tontonan. Yang bertepuk tangan semuanya Melayu Islam. Pernahkah kita terfikir, siapakah agaknya yang tersenyum di sebalik jendela kaca?

Kita sedih melihat kekejaman di Palestin tetapi kita pastinya lebih sedih memikirkan Melayu di Malaysia.

Tiada ulasan: