Isnin, 22 Julai 2013

Igauan Malam 12 Ramadhan.

Ramadhan ini saya masih lagi mencari-cari. Masih adakah pucuk untuk digetu buat mengubat penyakit melayuku. Kiranya tiada, berikan aku teras untuk diasah. Telah puas dibongkar akar dan umbi untuk direbus, ditangas, ditapis dan dituam.  Tidak menjadi. Mana daun untuk dikunyah dan disembur. Berikan saya bunga untuk diembunkan sepanjang ramadhan kiranya itu dikhabarkan sebagai mujarab.  Segala kulit telah dikupas, dilapah dan di mamah lumat. Pun segala ubi, segala rebung, segala kulat diformulakan. Masih tidak menjadi. Serapah dan mentera dari segala pondok dan pasenteren di cuba. Kata menjadi ayat, ayat menjadi jampi tetapi melayu masih sakit.

Tiada lagi spesis dari rimba dan gunung. Tiada lagi jerkah dan jerit untuk dapat kau rawat rempit, koro, sengkek. rempat.  Kita akhirnya sekadar meletakkan  koma dan noktah kepada harapan berbalam. Kelam. Melayu yang hilang rupa dan gaya. Juga bahasa. Apalagi Agama dan budaya. Kita bersengketa untuk hidup di bumi yang kita sebut sebagai 'merdeka'.  Kita menjadi celaka kerana 'ditolak kita beransur, hingga akhirnya kita beransur tanpa ditolak'. 

Ada pagar, pagar pun roboh.  pemunggahnya adalah kerbau, lembu, kambing, dan babi. Babi!
Jangan biarkan babi itu menghina Islam dan Ramadhan.  Haramjadah. Akhirnya saya juga menjadi koro sudah selesai witir.  Sambung lena di tikar usang. Igau seorang tua dimamah usia.


Tiada ulasan: